همه چیز در مورد عایق حرارتی پلی‌یورتان و مزایای استفاده از آن‌ها

بیش از ۵۰ سال است که از فوم پلی یورتان برای عایق کاری ساختمان‌ها استفاده می شود. امروزه اغلب برای عایق کاری مناطق بزرگ مانند دیوارهای فونداسیون استفاده می شود، اما می توان از آن در مقیاس کوچکتر نیز استفاده کرد، به عنوان مثال، برای عایق کاری محیط درها و پنجره ها. اساس اصلی کاربردی بودن سیستم های پلی یورتان در بخش ساختمان، عملکرد عالی آن ها به عنوان عایق حرارتی است که بازده انرژی و راحتی داخلی ساختمان‌ها را فراهم می‌کند. اگر با عایق کاری ساختمان آشنا هستید، احتمالاً نام R-value را شنیده‌اید. R-value یک واحد اندازه گیری است که به توانایی یک نوع معین عایق، برای جلوگیری از انتقال حرارت اشاره دارد. محاسبه بر اساس ضخامت و هدایت حرارتی ماده مورد نظر است. هر چه مقدار R بالاتر باشد، عملکرد عایق بهتر خواهد بود. 

همه چیز در مورد عایق حرارتی پلی‌یورتان و مزایای استفاده از آن‌ها

عایق فوم پلی یورتان نسبت به سایر انواع عایق دارای R-value بالاتری است. تمام سیستم های پلی‌یورتان نتیجه واکنش شیمیایی بین دی ایزوسیانات و پلی‌ال هستند. پس از چنین واکنشی، یک ماده ایمن و بسیار پرکاربرد ایجاد می‌شود که بسته به ترکیب آن با سایر مواد، خواصی مانند مقاومت، انعطاف پذیری، استحکام یا عایق را به دست می‌آورد. دو نوع فوم پلی‌یورتان به طور کلی وجود دارد که عبارتند از: صلب و انعطاف پذیر. فوم پلی‌یورتان سفت و سخت برای اکثر اهداف عایق استفاده می‌شود در حالی که فوم پلی‌یورتان انعطاف پذیر برای بسته بندی، لایه بندی و چندین هدف تجاری استفاده می‌شود. فوم پلی‌یورتان را می‌توان بر اساس ترکیب و خواص اساسی آن به عنوان فوم پلی‌یورتان استری یا اتری طبقه بندی‌کرد.

همه چیز در مورد عایق حرارتی پلی‌یورتان و مزایای استفاده از آن‌ها

خواص عایق حرارتی فوم پلی‌یورتان:

استفاده از فوم پلی یورتان باعث می‌شود که ساختمان بسیار هواگیرتر و ضد آب تر‌شوند، زیرا عایق بدون درز را فراهم می‌کند. از آنجایی که فوم پلی‌یورتان هیچ شکافی بین عایق و زیرلایه باقی نمی‌گذارد، می‌تواند به عنوان یک مانع هوا و بخار عمل کند و در صورت استفاده به عنوان عایق بیرونی، جایگزین پوشش خانه شود. استفاده از فوم عایق می‌تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه شود .گرمایش و تهویه مطبوع ساختمان به انرژی کمتری نیاز دارد و شما نیازی به نصب پوشش بین دیوارهای خشک و دیوارهای خارجی خود نخواهید داشت. سیستم های پلی‌یورتان از جمله بهترین مواد عایق مورد استفاده در ساخت و ساز هستند. این خاصیت عایق به دلیل ساختار سلول های کوچک آن به همراه ترکیب گاز مسدود شده در داخل این سلول ها است. ساختار آنها هدایت حرارتی پایینی را تضمین می‌کند که به لطف آن مقادیر عایق حرارتی مورد نیاز با حداقل ضخامت به دست می‌آید.

در مقایسه با سایر مواد، عایق حرارتی ارائه شده توسط پلی‌یورتان ۷۰۰% بهتر از عایق آجری و ۵۰% بهتر از عایق حرارتی ارائه شده توسط پشم شیشه است. هدایت حرارتی و مقاومت حرارتی ارائه شده توسط پلی‌یورتان بسته به ضخامت متفاوت است، اما به لطف این ضرایب حرارتی، این ضخامت مورد نیاز بسیار کمتر از سایر مواد عایق است. این منجر به مزایایی در مورد فضا و صرفه جویی می‌شود. در تمامی سیستم های عایق حرارتی اعم از پلی‌یورتان یا مواد دیگر، نصب صحیح کلیدی است تا نتیجه نهایی به عملکرد حرارتی مورد نظر برسد. اگر نصب عایق حرارتی به درستی اجرا نشود، ممکن است مشکلاتی مانند نفوذ هوا، فضای خالی یا کثیفی ظاهر شود که از ارائه عملکرد خوب مجموعه عایق جلوگیری می‌کند. یکی از ویژگی هایی که تعیین می‌کند آیا یک ماده به عنوان عایق حرارتی رفتار خوبی دارد یا خیر، هدایت حرارتی است. با مقایسه رسانایی حرارتی مواد عایق اصلی، مشاهده می‌کنیم که سیستم های پلی‌یورتان به دلیل رسانایی بسیار پایین، عایق بهتری ارائه می‌دهند.

بسته به مقدار رسانایی نشان داده شده در دیتاشیت سیستم و زمانی که ضخامت اعمال شده را بدانیم، مقاومت حرارتی ماده عایق حرارتی را می‌توان تعیین کرد. سیستم های پلی‌یورتان یکی از موادی هستند که می‌توانند عایق حرارتی بهتری با حداقل ضخامت داشته باشند. ما پس از آزمایش های متعدد به این نتیجه رسیدیم که در آن ضخامت های لازم مواد عایق مختلف برای به دست آوردن درجه خاصی از عایق حرارتی مقایسه می‌شود. بسته به ضخامت، PU می تواند رسانایی گرمایی از ۰,۰۲۲ W/mK تا ۰,۰۲۸ W/mK داشته باشد.اگرچه تفاوت در سطوح هدایت حرارتی بین سیستم های‌پلی استایرن منبسط، پلی‌استایرن اکسترود شده، پشم معدنی و پلی‌یورتان چند اعشار است، ممکن است تفاوت ۳-۴ سانتی متری برای بدست آوردن همان کارایی حرارت را نشان دهد. تمامی ویژگی های ذکر شده سیستم های پلی‌یورتان را به یک راه حل عالی برای عایق کاری حرارتی ساختمان های مسکونی و تجاری یا صنعتی تبدیل می‌کند.

همه چیز در مورد عایق حرارتی پلی‌یورتان و مزایای استفاده از آن‌ها

خواص فوم پلی یورتان:

عملکرد سیستم های پلی‌یورتان به عنوان عایق حرارتی تنها مزیت آنها نیست. ما طیف گسترده ای از سیستم های پلی‌یورتان را برای کاربردهای صنعتی و ساختمانی داریم. پس از پخت، فوم پلی‌یورتان به یک پلاستیک بی اثر تبدیل می‌شود. آب یا رطوبت را جذب نمی‌کند و مانند برخی از انواع مواد عایق باعث ایجاد کپک نمی‌شود. در مقابل، همانطور که در بالا ذکر شد، با ایجاد یک مانع ۱۰۰٪ ضد آب، سایر مصالح ساختمانی را از آسیب کپک و آب محافظت می‌کند. حتی می‌توانید از آن برای تعمیر دیوارهای مرطوب استفاده کنید. بسیاری از مواد عایق مانند پشم معدنی و سلولز به مرور زمان دچار افتادگی یا ته نشین شدن می‌شوند. این پدیده می‌تواند باعث ایجاد پل های حرارتی در مناطقی شود که دیگر عایق کافی وجود ندارد. سپس ساختمان در برابر اتلاف گرما مستعدتر می‌شود. عایق فوم پلی‌یورتان به دلیل پایداری ابعادی عالی خود شناخته شده است. پس از پخت، حجم آن بدون توجه به شرایطی که در معرض آن قرار می‌گیرد، افزایش یا کاهش نمی‌یابد. فوم پلی‌یورتان یک پلیمر مصنوعی است که حاوی رادیکال های یورتان است. فوم پلی‌یورتان برای ایجاد عایق و محافظت از مواد در برابر منابع خارجی که باعث انتشار خوردگی می‌شوند نیز استفاده می‌شود. یکی دیگر از مزایای فوم پلی‌یورتان نسبت به دیگر انواع محصولات عایق، استفاده آسان از آن است. این به راحتی به اکثر مواد (بتن، چوب، فلزات و غیره) که برای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود می‌چسبد و می تواند کاملاً خود را برای جا دادن شکاف ها و اشکال نامنظم قالب بندی کند.

همه چیز در مورد عایق حرارتی پلی‌یورتان و مزایای استفاده از آن‌ها

برای خرید محصولاتی همچون فوم  عایق حرارتی یا ساندویچ پانل پلی یورتانی به صفحه محصولات نیک پلی یورتان مراجعه  کنید.

همه چیز در مورد عایق حرارتی پلی‌یورتان و مزایای استفاده از آن‌ها

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *