راهنمای انتخاب بهترین نوع فوم چوب پلی‌یورتان برای کاربردهای مختلف

امروزه طراحان ترجیح می‌دهند بیشتر از مواد پلی‌یورتان در دکوراسیون‌ها استفاده کنند. دلیل اصلی آن‌ها این است که فوم پلی‌یورتان به حفظ طبیعت کمک می‌کند و از قطع درختان برای تولید وسایل تزئینی ساخته شده با چوب جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، این محصولات مزایایی مانند عمر طولانی، فرم دهی آسان، قابلیت رنگ‌آمیزی، سبک و مقرون‌به‌صرفه را فراهم می‌کنند.
دانستیه‌های رایج مورداستفاده در تولید فوم‌های چوب پلی‌یورتان، دانستیه‌های kg/m۳ ۲۰۰-۱۰۰ وkg/m۳ ۵۰۰-۶۰۰ و kg/m۳ ۱۰۰۰ هستند. بسته به خواص مکانیکی موردنظر به طور خاص سفتی و استحکام فوم، وزن فوم، میزان مصرف مواد اولیه و خواص عبورپذیری می‌تواند هر یک از این نوع دانستیه‌ها استفاده شود. به این صورت که هرچه دانستیه مواد بالاتر، میزان رشد فوم کمتر، مقاومت مکانیکی بیشتر، مصرف مواد اولیه بیشتر و در نهایت خواص مقاومت در برابر عبورپذیری گازها بهتر می‌شود. این نکته قابل‌ذکر است که برای فوم‌های با دانسیته ۱۰۰۰ به علت ناچیز بودن رشد فوم، در هنگام فرآورش نیازی به بسته‌شدن قالب نیست. البته میزان سختی فوم به نسبت اجزا تشکیل‌دهنده فوم و تعداد گروه‌های عاملی پلی‌ال‌ها هم وابستگی دارد.
فرآیند تولید این فوم‌ها می‌تواند به سه طریق دستی، تزریق با فشار کم و تزریق با فشار بالا صورت گیرد. برای قالب‌گیری به‌صورت دستی نیاز است پس از مخلوط‌کردن مواد به نسبت ذکر شده در دیتاشیت محصول، به مدت ۳۰ ثانیه مواد را به‌خوبی هم زده و به داخل قالب منتقل شود. سپس بعد از زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیق می‌توان محصول را از قالب جدا کرد و بعد از یک روز کامل محصول به طور کامل خشک می‌شود. اگر از رهاساز از قالب سیلیکونی یا واکس استفاده کرده باشیم، برای رنگ‌آمیزی محصول نیاز است تا سطح محصول کاملاً از این مواد پاک شود.
از دیگر ویژگی‌های یک سیستم پلی‌یورتانی، می‌توان به همگنی مواد در هنگام اختلاط به سبب طراحی مناسب ویسکوزیته اجزا تشکیل‌دهنده سیستم، توسط شرکت نیک پلی‌یورتان اشاره کرد.

پس از تشکیل فوم، می‌توان آن را تحت آزمون‌های دانسیته، استحکام فشاری و پایداری ابعادی قرار داده تا خواص موردنظر بررسی گردد. انتظار می‌رود فوم تولید شده ثبات ابعادی زیر ۲ درصد را تجربه کند.
شرط تولید فوم با سطح خارجی صاف و براق استفاده از مواد اولیه فوم استاندارد شرکت نیک پلی‌یورتان با دانسیته مناسب و استفاده از رهاساز از قالب توصیه شده توسط مهندسان شرکت است. هر خطایی در این زمینه می‌تواند موجب عدم براقی‌ات یا پوست پرتقالی شدن شود.
پوسته صاف و یکنواخت فوم اجازه می‌دهد تا محصولاتی با سختی سطح بالا و مقاومت در برابر سایش بالا تشکیل شود. فوم‌های چوب دارای قابلیت سمباده کاری، برش‌کاری و سوراخ‌شدن هستند و می‌توانند ابزار کاری آسانی را برای شما فراهم کنند. البته لازم به ذکر است که مواد با دانسیته بیشتر به علت تراکم بیشتر فوم و شکنندگی آن بر اثر سوراخ‌شدن نمی‌توانند در مقایسه با فوم‌های با دانسیته پایین‌تر، پاسخگوی نیاز به ابزار کاری باشند.
ف
وم‌های چوب شرکت نیک پلی‌یورتان در برابر شرایط محیطی و آب‌وهوا مقاوم بوده و قابلیت استفاده در نمای داخلی و خارجی را دارند. این محصول در برابر محیط‌های بیولوژیکی هم مقاوم بوده و حضور قارچ یا کپک نمی‌تواند باعث پوسیدگی این محصول شود.
مقاومت حرارتی فوم‌های چوب نسبت به رقبای خود مانند PVC بهتر بوده و می‌تواند تا دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد به مدت طولانی مورداستفاده قرار گیرد.
در صورت نیاز به خواص ویژه در کاربری‌های متفاوت می‌توان باتوجه‌به تطبیق‌پذیری و تنوع در فرمولاسیون فوم‌های چوب پلی‌یورتانی، سیستم‌ها را مطابق با نیاز طراحی کرد. برای ارزان‌سازی محصول از پرکننده‌هایی نظیر کربنات کلسیم و خاک‌اره استفاده می‌شود. برای افزایش مقاومت به آتش این فوم‌ها می‌توان از مکانیزم‌های خود خاموش‌شوندگی و غیر قابل‌اشتعال بودن تحت فرمولاسیون‌های ویژه طراحی شده توسط مهندسان شرکت نیک پلی‌یورتان استفاده کرد.

برای مشاهده انواع سیستم های دکوراتیو پلی یورتانی، بخش خرید سیستم های طرح چوب و دکوراتیو  را بررسی کنید.

راهنمای انتخاب بهترین نوع فوم چوب پلی‌یورتان برای کاربردهای مختلف

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *