مقدمه

پلی یورتان ماده‌ ای پرکاربرد در صنایع مختلف مانند رنگ، رزین، ساختمان، خودروسازی و… است. این ماده کاربردهای بسیاری در لوازم روزمره زندگی ما دارد. اما چه کسی فکرش را می‌کرد که این ماده‌ی بی‌ضرر روزی به سلاحی خطرناک در جنگ‌ها تبدیل شود؟
در این مقاله قصد داریم تا به شما محصولی جدید را معرفی کنیم که حاصل صنعت پلی یورتان است اما در راهی غیر انسانی و با اهداف ضد بشری استفاده می‌شود.

بمب اسفنجی پلی یورتان چیست و چه کاربردی دارد؟

بمب اسفنجی یک بمب شیمیایی است. ایده این بمب در چند سال اخیر مطرح شد و توسط نیروهای دفاعی برای جنگ‌ های تونلی طراحی شد تا با استفاده از آن بتوان تونل‌ ها را مهر و موم کرد.
ساختار این بمب حاوی دو مایع در یک ظرف پلاستیکی است که توسط یک پارتیشن فلزی از هم جدا شده‌ اند. هنگامی که بمب اسفنجی فعال شود، حجم زیادی از مواد فومی آزاد می‌ شوند و به سرعت گسترش می‌ یابند؛ سپس فوم به سرعت سخت می‌ شود و مسیر تونل را مسدود می‌کند. البته سختی و استحکام این ماده به نسبت اجزای شیمیایی آن بستگی دارد.

تاریخچه استفاده از بمب اسفنجی

استفاده از ساختارهای فوم مانند در نیروهای نظامی، امری جدید نیست. بر اساس گزارش‌ ها، تفنگداران دریایی ایالات متحده و ارتش ایالات متحده در جنگ موگادیشو از نوعی سلاح فوم به عنوان ابزار جنگی استفاده کرده‌اند. اما بمب اسفنجی پلی‌یورتان محصولی جدید است که حتی کشور تولید کننده آن هنوز وجود این بمب را به‌صورت رسمی تأیید نکرده است.
بنا بر گزارش‌ ها در چند سال گذشته، «بمب اسفنجی» یا «بمب فوم» در سایت آزمایشی پایگاهی نظامی آزمایش شد و در طی این آزمایشات، برخی از سربازان بینایی خود را از دست داده و آسیب دیده‌ اند. این مسئله به تنهایی گویای میزان خطر این نوع بمب است.

نحوه عملکرد بمب اسفنجی در مسدود سازی تونل ها

نحوه عملکرد این بمب بدین صورت است که پس از برداشتن پارتیشن، دو مایع با یکدیگر مخلوط می‌شوند و فوم به‌ صورت افزایشی ایجاد می‌ شود و کل فضای تونل را پوشش می‌ دهد و سپس سفت می‌ شود. مطابق اطلاعات موجود از این بمب، به نظر می‌رسد که در صورت وجود نیروهای انسانی در تونل‌ ها، این سلاح می تواند بسیار خطرناک و غیرانسانی باشد و ممکن است جان بسیاری را بگیرد.

کاربرد بمب اسفنجی در جنگ اسرائیل و غزه

در حال حاضر نیز، با توجه به جنگ اسرائیل و غزه، به نظر می‌ رسد اسرائیل قصد دارد که از این نوع بمب برای مسدودسازی تونل‌ های زیرزمینی غزه استفاده کند.
چه کسی فکر می‌ کرد پلی‌یورتان بتواند تا این حد کاربرد خشن و غیرانسانی داشته باشد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *