چرا و چگونه پلی یورتان دوستدار محیط زیست برای صنعت ساخت و ساز است

به طور کلی، صنعت ساخت و ساز به دنبال سازگاری بیشتر با محیط زیست است و یکی از راه هایی که آن ها این کار را انجام می دهند، استفاده از پلی یورتان است. در اکثر موارد، پلی یورتان می تواند جایگزین استفاده از لاستیک، سیلیکون و پلاستیک شود. شرکت های متعددی تا حد امکان استفاده از پلاستیک را در فرآیندها و محصولات خود حذف کرده اند. علت جایگزینی پلی یورتان با این مواد به دلیل عملکردهای مشابه آن با محصولات فوق است، اما به دلیل غیر سمی بودن، دوستدار محیط زیست نیز محسوب می شود. پلی یورتان پلیمری است که از واکنش ایزوسیانات ها و پلی ال ها به وجود می آید. این واکنش این قابلیت را به آن می‌دهد که قالب‌پذیر باشد، استحکام‌های متفاوتی ایجاد کند، ریجید باشد و برای مطابقت با مشخصات خاص سفارشی شود – مانند داشتن تحمل بالا برای درجه حرارت بالا یا مقاومت در برابر سایش. فهرست سفارشی‌سازی‌هایی که پلی یورتان می‌تواند انجام دهد بی‌پایان است، که یکی از دلایلی است که جایگزینی عالی برای پلاستیک و سایر مواد است. پلاستیک تقریباً در همه امور قابل استفاده نیست و لاستیک و سیلیکون به اندازه پلی یورتان بادوام نیستند. پلی یورتان در بسیاری از صنایع مختلف و برای مجموعه ای از کاربردها استفاده می شود. به اشکال مختلفی مانند فوم، جامد، مایع وجود دارد. ما در مورد چگونگی استفاده از پلی یورتان در صنعت ساخت و ساز، همراه با چرایی و چگونگی سازگاری با محیط زیست صحبت خواهیم کرد.
پلی یورتان ماده ای است که از واکنش شیمیایی دو ماده پلی ال و ایزوسیانات به دست می آید. فوم به دست آمده محصولی بسیار پرکاربرد است که در مبلمان، تشک، کفش، تجهیزات پزشکی، قالب‌سازی و … استفاده می‌شود و در تمامی موارد دوام و سبکی را فراهم می‌کند. همچنین با توجه به ظرفیت عایق کاری عالی به عنوان عایق در سردخانه ها و وسایل نقلیه، در بهبود بهره وری انرژی ساختمان های مسکونی و صنعتی بسیار ارزشمند است. بنابراین به پایداری ساختمان ها کمک می کند. اما، علاوه بر این، خود پلی یورتان پایدار است: به دست آوردن آن مقدار بسیار کمی از CO2 تولید می کند، بنابراین اثرات زیست محیطی آن کاهش می یابد. از سوی دیگر، بخش بزرگی از مواد خام مورد استفاده برای تولید فوم عایق پلی یورتان از بازیافت شیمیایی ضایعات پلی یورتان به دست می آیند. بنابراین، حدود ۳۰ درصد از پلی ال های مورد استفاده برای به دست آوردن فوم پلی یورتان ریجید می تواند از این بازیافت به دست آید، بدون اینکه به هیچ وجه بر عملکرد آن تأثیر بگذارد.
در واقع پلی یورتان بازیافتی در محصولاتی با کاربردهای بسیار متفاوت و در بخش های مختلف وجود دارد. بقایای آن، پس از آسیاب و پردازش مجدد، امکان ساخت پانل هایی با چگالی بالا را فراهم می کند که جایگزین چوب و نئوپان می شود. مزیت دیگر آن این است که پلی یورتان به عنوان یک ماده بی اثر، تحت تأثیر رطوبت یا میکروارگانیسم ها قرار نمی گیرد. ما همچنین می توانیم پلی یورتان بازیافتی را در پروفیل های درب و پنجره، پارتیشن ها، مبلمان، قایق ها، کامیون ها، کاروان ها و قطارها پیدا کنیم.

چه اقلام پلی یورتان را می توان بازیافت کرد؟

فولاد ساندویچ پانل یک منبع ارزشمند است و می تواند بدون محدودیت بازیافت شود. یکی دیگر از نمونه های رایج بازیافت پلی یورتان، پردازش ضایعات صندلی ماشین به تختخواب، فرش و بالشتک مبل است. علاوه بر این، پلی یورتان در سپر را می توان به یک ماده عایق جدید تبدیل کرد. پلی یورتان همچنین به عنوان ماده بسته بندی محصولات ساختمانی قابل بازیافت است. برای مدیریت ضایعات پلی یورتان به بهترین نحو، باید بازیافت و تولید انرژی را در نظر گرفت.

چرا و چگونه پلی یورتان دوستدار محیط زیست است:

۱. به محیط زیست آسیب نمی رساند:

ممکن است از خود بپرسید “پلی یورتان چگونه سازگار با محیط زیست است اما پلاستیک نه.” و پاسخ این است که پلی یورتان از هیچ ماده شیمیایی که بر سیستم غدد درون ریز و هورمونی تأثیر می گذارد تشکیل نشده است و به تغییر PH خاک یا آب کمک نمی کند. به عبارت دیگر تاثیر منفی بر محیط زیست ندارد. در آب نشت نمی کند و آلوده نمی شود و خاک سالم را فرسوده نمی کند. تصویری که با شنیدن «ضایعات پلاستیکی» به‌طور خودکار در ذهنتان ظاهر می‌شود، احتمالاً یک توده زباله پلاستیکی در محل دفن زباله یا تعداد زیادی بطری است که در اقیانوس شناور می‌بینید. از این صحنه ها و زباله هایی که تولید می کنیم، ۹۵ درصد آن ترموپلاستیک است، در حالی که پلی یورتان تنها ۲ درصد از این زباله ها را تشکیل می دهد.

۲. ماندگاری طولانی:

همانطور که قبلا ذکر شد، یک قطعه پلی یورتان بسته به میزان ساییدگی و فشار سنگینی که متحمل می شود، می تواند تا ۲۵ سال دوام بیاورد. این امر آن را دوستدار محیط زیست می کند زیرا به این معنی است که نیازی به تعویض و بیرون انداختن آن به اندازه یک قطعه پلاستیکی یا لاستیکی ندارد.

۳. قابل بازیافت است:

یکی دیگر از دلایل دوستدار محیط زیست بودن پلی یورتان این است که می توان آن را بازیافت کرد و دوباره استفاده کرد. اغلب اوقات، پلی یورتان را می توان به محصولی بسیار مشابه که در ابتدا برای آن ساخته شده بود، بازیافت کرد. از آنجایی که پلی یورتان می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد، ذوب شدن و استفاده از قالب برای مواد دور ریخته شده برای ساخت یک قطعه یا محصول جدید آسان است.

۴. ضایعات محدود در تولید:

صنعت تولید به طور کلی تلاش‌های آگاهانه‌ای برای محدود کردن زباله‌های خود و دوستدار محیط زیست شدن انجام داده است. یکی از راه هایی که آن ها این کار را انجام می دهند استفاده از پرینت سه بعدی است. با استفاده از این مسیر برای ساخت قطعات پلی یورتان، هیچ ماده ای برای دور ریختن یا حتی استفاده مجدد وجود ندارد.

برای تهیه ی محصولات تبریدی مانند  فوم یخچالی، روی کلمه مورد نظر کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *