فوم فلکسیبل پلی یورتانی، راه حل ایده آل برای عایق کاری، بسته بندی و راحتی 📦

فوم پلی یورتان فلکسیبل یکی از پرکاربردترین موادی است که تاکنون ساخته شده است. ما به معنای واقعی کلمه در زندگی خود توسط این فوم احاطه شده ایم. برای مثال از این ماده به عنوان ماده بسته بندی برای محافظت از ابزارهای ظریف و تقریباً در تمام مبلمان ها، استفاده می شود. فوم پلی یورتان به یک ماده پرکاربرد تبدیل شده است، زیرا ترکیبی منحصر به فرد از فرم و عملکرد را فراهم می کند. سبک است، در برابر کپک مقاوم است و آلرژی های رایج را تشدید نمی کند. فوم پلی یورتان را می توان به راحتی تقریباً به هر شکلی برش داد یا قالب زد. در عین حال، آن را می توان برای ایجاد بالشتک بسیار منعطف یا بسیار محکم برای کاربرد های خاص ایجاد کرد. به نظر می رسد فوم پلی یورتان فلکسیبل یک محصول ساده است، اما در واقع بسیار پیچیده است. می توان آن را به گونه ای تولید کرد که دارای تنوع تقریبا بی نهایتی از خواص باشد. حتی اگر دو فوم کاملاً شبیه به هم به نظر برسند، ممکن است خواص و عملکرد کاملاً متفاوتی داشته باشند. با این حال، خواص فوم را می توان بسیار دقیق شناسایی و مشخص کرد. 

راحتی، پشتیبانی و دوام: عناصر کلیدی برای تمام کاربردهای فوم پلی یورتان فلکسیبل

اگرچه ممکن است تعدادی از اندازه‌گیری‌ها و آزمایش‌های مختلف برای انتخاب یک فوم برای استفاده در یک محصول معین استفاده شود، تقریباً هر کاربردی یکی از سه عنصر زیر را در هدف نهایی خود دارد:

۱. راحتی: بالشتک فوم باید حس خوبی برای کاربر داشته باشد.

۲. ساپورت: فوم باید بتواند وزن مناسبی را تحمل کند.

۳. دوام: فوم باید در طول استفاده بدون از دست دادن خواص اصلی خود، حفظ شود.

بالشتک صندلی مبل باید پشتیبانی، راحتی و دوام خوبی داشته باشد، در حالی که بالشتک های بازو و پشت یک مبل باید دوام و راحت داشته باشند، اما لزوماً نیازی به تحمل وزن زیادی ندارند. فوم مورد استفاده برای پوشش بدنه تجهیزات عکاسی باید وزن دوربین را تحمل کند و در طول استفاده آن را نگه دارد، اما نیازی به راحتی ندارد.

تولید فوم:

برای درک بهتر اینکه چرا خواص فوم می تواند بسیار متفاوت باشد، ایده خوبی است که در مورد نحوه ساخت فوم اطلاعاتی داشته باشیم. فوم پلی یورتان فلکسیبل از واکنش دو ماده شیمیایی کلیدی، پلی ال و ایزوسیانات با آب تولید می شود. این ها در میکسرهایی با قدرت همزدن بالا در مقادیر مشخص با سایر مواد مخلوط می شوند و واکنش فوم شدن تقریباً بلافاصله شروع می شود. حباب ها تشکیل می شوند و مخلوط منبسط شده و در عرض چند دقیقه، واکنش کامل می شود.

خواصی که بر عملکرد فوم تأثیر می گذارد:

تعدادی از خواص فیزیکی فوم پلی یورتان فلکسیبل وجود دارد که می توان از آن ها هنگام انتخاب بالشتک فوم برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. در ادامه به توضیح مختصری از خواص فیزیکی کلیدی فوم و اهمیت هر کدام می پردازیم. خواص فیزیکی فوم تحت شرایط کاملاً کنترل شده رطوبت و دما اندازه گیری می شود. هنگام آزمایش نمونه‌های فوم از نظر خواص فیزیکی، باید برای بازتولید آن شرایط دقت شود.

· دانسیته:

دانسیته، اندازه گیری جرم در واحد حجم است. دانسیته، یکی از مهمترین ویژگی‌های فوم است. برای اهداف مشخص، توصیه می شود از دانسیته پلیمری فوم یا چگالی مواد ساخته شده توسط شیمی فوم بدون پرکننده یا تقویت کننده استفاده شود. دانسیته بر دوام و استحکام فوم تأثیر می گذارد. به طور معمول، هرچه دانسیته پلیمر بیشتر باشد، فوم بهتر، خواص اولیه خود را حفظ می کند و پشتیبانی و راحتی را که در ابتدا برای تولید آن طراحی شده بود، فراهم می کند.

· IFD

: انحراف نیروی فرورفتگی (IFD)، اندازه گیری سفتی فوم است. سفتی مستقل از دانسیته فوم بوده، اگرچه اغلب تصور می شود که فوم هایی با دانسیته بالاتر محکم تر هستند. مشخصات IFD به راحتی فوم مربوط می شود.

· Flex Fatigue:

تست های متعددی برای تعیین دوام فوم یا اینکه فوم چقدر خواص سفتی و ضخامت اصلی خود را حفظ می کند استفاده می شود. برخی از آن ها تست های آزمایشگاهی استاندارد هستند. برخی دیگر تست های سفارشی هستند که توسط سازندگان مختلف توسعه یافته اند. اما تقریباً همه آن ها بر اساس خم کردن یا فشرده سازی فوم به تعداد دفعات مشخص و اندازه گیری سفتی و ارتفاع فوم قبل و بعد از آزمایش مربوط هستند. در تست Flex Fatigue، نمونه های فوم ممکن است چند هزار بار فشرده شوند سپس درصد از دست دادن IFD اندازه گیری می شود.

· برش غلتکی:

یک آزمایش خستگی خمشی شدید، برش غلتکی است، که در آن وزن نورد از دو جهت روی یک نمونه فوم قرار می گیرد، معمولاً برای حدود ۲۵۰۰۰ چرخه. این آزمایش ترکیبی از فشرده‌سازی و سایش را ارائه می‌کند و به شناسایی چگونگی مقاومت فوم در برابر کاربردهای بسیار دشوار، مانند مبلمان تجاری یا به عنوان بالشتک فرش کمک می‌کند. مجدداً، افت IFD اندازه‌گیری می‌شود و ممکن است چندین اندازه‌گیری در دوره‌های زمانی مختلف پس از اینکه فوم فرصت “بازیابی” پیدا کرد، انجام شود.

فوم فلکسیبل پلی یورتانی، راه حل ایده آل برای عایق کاری، بسته بندی و راحتی 📦

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *