ساندویچ پانل به طور گسترده در ساخت ساختمان های پیش ساخته، سردخانه ها، اتاق های انجماد، تاسیسات تولیدی و دفاتر و همچنین برای اهداف دیگر استفاده می شود. ساندویچ پانل های پلی یورتانی با عملکرد بالای عایق حرارتی خود، هزینه های گرمایش و تهویه مطبوع را کاهش می دهند. صرفه جویی در مصرف انرژی در کنار سرعت بالای نصب، عامل مهمی در محبوبیت روزافزون آن ها است.
پلی یورتان یکی از بهترین عایق های دنیاست و در ساخت کولر، یخچال و فریزر و ساندویچ پانل ها کاربرد دارد. بسیاری از لوازم خانگی با پلی یورتان طراحی و ساخته می شوند. مقاومت در برابر رطوبت یکی از ویژگی های بارز ساندویچ پانل پلی یورتانی است. هم چنین، پلی یورتان در برابر مواد شیمیایی مقاوم است.

تاثیر شگرف ساندویچ پانل های پلی یورتان بر کاهش مصرف انرژی و حفظ دمای مناسب در ساختمان 🌡️

ساختار ساندویچ پانل:

ساندویچ پانل ها از دو صفحه ریجید تشکیل شده اند که معمولاً از فلز ساخته می شوند و یک لایه هسته بین آن ها وجود دارد که بالاترین عایق ممکن را فراهم می کند. رسانایی حرارتی پانل های PIR حدودw/m.k 0.022 است. پشم معدنی، پلی استایرن منبسط شده و پشم شیشه نیز مواد اصلی برای تولید ساندویچ پانل ها هستند. سه عنصر اصلی برای ساخت یک ساندویچ پانل کارآمد مورد نیاز است:
۱. ۴۰ درصد به کیفیت سیستم فوم PUR یا PIR بستگی دارد.
۲. ۴۰ درصد به کیفیت خط تولید بستگی دارد.
۳. ۲۰ درصد به داشتن افراد حرفه ای و دانش انجام کار بستگی دارد.
خواص ایجاد شده در صورت استفاده از فوم های پلی یورتان به عنوان هسته ساندویچ پانل:
۱. صرفه جویی در انرژی: هدایت حرارتی آن ها بهw/m.k 0.020 می رسد و در صورت استفاده از عوامل فوم زای فیزیکی پیشرفته بهw/m.k 0.018 می رسد.
۲. سازگاری با محیط زیست: فوم های PU سازگار با محیط زیست هستند و قابلیت بازیافت دارند.
۳. ایمن بودن: فوم پلی یورتان هیچ زیانی به سلامتی و انسان و موجودات زنده وارد نمی کند.
۴. ضد بخار و ضد آب بودن
۵. مقاوم در برابر کپک و سایر قارچ ها: جوندگان و حشرات نیز آن ها را نمی خورند.
۶. بادوام: ویژگی های خود را حتی پس از پنجاه سال حفظ می کنند.
فوم های PU ریجید به دلیل خواص عایق عالی و توانایی تحمل بارهای مکانیکی قابل توجه به طور گسترده ای به عنوان هسته در ساندویچ پانل ها استفاده می شوند. اتلاف گرما به هدایت حرارتی گاز محبوس شده در سلول های مواد جامد و انتقال گرما از طریق همرفت بستگی دارد. اگر سلول ها نسبتا کوچک باشند، همرفت ناچیز است و کسر جامد تا ۲۰ درصد از تلفات را بر عهده دارد. از آنجایی که سلول های گازی به طور قابل ملاحظه ای به اتلاف گرما کمک می کنند، ویژگی های عامل فوم زا مورد استفاده در ساخت فوم پلی یورتان بسیار مهم می شوند. در طی فرآیند فومینگ، مقداری دی اکسید کربن (СО۲ ) به طور معمول همراه با عامل فوم زا وارد سلول ها می شود، اما در مقایسه با گازهای دیگر بسیار سریع از طریق دیواره سلولی خارج می شود. پس از مدتی، سلول های بسته عمدتا حاوی عوامل فوم زا هستند که رسانایی حرارتی بسیار پایینی دارند. پس از سپری شدن زمان بیشتر، ممکن است مقداری هوا در فوم پخش شود، اما این تاثیر کمی بر خواص عایق دارد.

مزایای ساندویچ پانل پلی یورتانی:

· جذابیت ظاهری
· عایق بندی مناسب
· کمترین ضریب حرارت
· بادوام
· امکان ایجاد پروفایل های مختلف
· مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

در چند دهه اخیر، ساندویچ پانل یک راه حل انقلابی در صنعت ساخت و ساز ثابت شده است. طبق تعریف، این ماده یک جزء خود نگهدارنده است که دو هدف همزمان را انجام می دهد: پارتیشن بندی (سقف یا دیوار) و عایق حرارتی.

ساندویچ پانل ها در موارد زیر متفاوت هستند:

۱. طول (۲ تا ۱۸ متر)
۲. ضخامت (۴۰ تا ۲۳۰ میلی متر)
۳. نوع هسته
۴. پروفیل (صاف، ریز پروفیل، خط شفاف، شیاردار و غیره)
۵. پوشش های محافظ.
۶. رنگ های روکش (هم خارجی و هم داخلی)
هر پانل از چندین لایه تشکیل شده است: هسته با عایق حرارتی، روکش های فولادی (خارجی و داخلی) و پوشش هایی که از آسیب مکانیکی و خوردگی محافظت می کنند.
بیایید دو فناوری محبوب مورد استفاده در ساخت و ساز انبار را با هم مقایسه کنیم. در حالت اول پارتیشن های خارجی از دیوارهای آجری دوتایی تشکیل شده اند، در حالی که در حالت دوم از پانل های ساندویچ پلی یورتانی تشکیل شده اند. با انتخاب مورد اول باید کارهای زیر را سفارش دهیم: دیوارسازی، نصب عایق حرارتی و در نهایت نصب لایه خارجی. با انتخاب ساندویچ پانل پلی یورتانی، فرآیند ساخت دارای پیچیدگی کمتر و در نتیجه سریعتر و مهمتر از همه ارزانتر طی خواهد شد. با توجه به وضعیت موجود در بازار خدمات ساختمانی، زمان کار نقش کلیدی در فرآیند بهینه سازی هزینه ایفا می کند. هرچه سازه سریعتر تکمیل شود، هزینه های خدمات ساخت و ساز کمتری را خرج می کنیم که در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. روند سریع تکمیل ساختار همچنین به شروع زودتر اشتغال تبدیل می شود که بازگشت سرمایه را برای پروژه های تجاری بهبود می بخشد.
بهترین و پرکاربردترین محصولات عایق حرارتی موجود در بازار از جنس پلی یورتان است. پس از سال‌ها تسلط بر بازار توسط مواد قدیمی‌تر، مانند پشم معدنی یا EPS، امروزه جایگزین‌های بهتری در بازار ساخت‌وساز مسکونی به‌شکل پانل‌های ساخته شده از فوم پلی‌یورتان ریجید عرضه می‌شوند. ساندویچ پانل ها با هسته پلی یورتانی در درجه اول با ویژگی های عایق حرارتی بهتر متمایز می شوند. یکی دیگر از مزایای استفاده از این نوع پانل، پتانسیل صرفه جویی در فضای داخل ساختمان است. عایق حرارتی بهتر پارتیشن ها در مقایسه با سایر انواع پانل ها، ضخامت دیواره کمتری دارد، در حالی که پارامترهای عایق حرارتی یکسانی را حفظ می کنند. یکی دیگر از مزایای به همان اندازه مهم، دانسیته کمتر ماده ای است که هسته از آن ساخته شده است (kg/m340). این امر نصب را به طور قابل توجهی ساده می کند، زیرا هیچ ابزار یا تجهیزات خاصی در محل پروژه مورد نیاز نیست.

ساندویچ پانل های پلی یورتانی در نسخه های دیواری و سقفی موجود هستند که برای انواع سازه های زیر معمول هستند:

· انبارها
· کارگاه ها
· سردخانه ها و فریزرها
· نمایشگاه های خودرو
· مغازه ها
· مراکز ورزشی و تفریحی (استخرها، زمین‌ها و سالن‌ها)

تاثیر شگرف ساندویچ پانل های پلی یورتان بر کاهش مصرف انرژی و حفظ دمای مناسب در ساختمان 🌡️

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *