مهمترین استانداردهای تولید پلی یورتان کدامند؟

استانداردهای صنعتی برای اندازه گیری و آزمایش کیفیت، ایمنی، یکنواختی و ویژگی های عملکرد کالاها و فرآیندهای تولیدی استفاده می شوند. استانداردها توسط انجمن های صنعتی یا توسط ارگان های استانداردهای اجماع مانند: ISO و ASTM با مشارکت مهندسان، دانشمندان مواد، ارگونومیست ها و متخصصان تست، توسعه می یابند. استانداردهای تولید شده توسط این نهادها اغلب در قراردادهای تجاری گنجانده می شود تا انتظارات طرفین در مورد کالاهای خریداری شده را دقیق تر مشخص کند. استانداردها همچنین نقش های مهمی در سیستم های قانونی و نظارتی بر عهده گرفته اند. در دعاوی حقوقی در مورد صدمات شخصی مربوط به محصولات، دادگاه ها اغلب به استانداردها به عنوان معیاری برای عملکرد یک محصول معقولانه نگاه می کنند. مقررات ایمنی که توسط سازمان‌های دولتی ایجاد می‌شود، گاهی بر اساس چنین استانداردهایی استوار بوده، با هدف ایجاد کارهایی که قبلاً توسط کارشناسان بخش خصوصی انجام شده است.

ASTM:

ASTM International به عنوان یک منبع کلیدی برای روش های تست استاندارد فوم پلی یورتان شناخته شده است. از جمله:

  • دانسیته: دانسیته فوم احتمالاً بیشترین ویژگی در صنعت PU است. این به این دلیل است که دانسیته فوم یک عنصر جدایی ناپذیر در عملیات فوم شدن است. عدم توجه به آن نه تنها می تواند به محصول شما، بلکه به ماشین های تولید نیز آسیب برساند. آنچه که ما معمولاً از آن به عنوان “فوم با دانسیته کم” یاد می کنیم، رایج ترین ماده برای رختخواب و اثاثیه یا لوازم داخلی است. فوم خمیده و لطیف را در مواد لحافی، پدهای شانه‌ای و غیره در نظر بگیرید. «فوم با دانسیته بالا» به مواردی مانند فوم پشتی فرش یا قالب‌های ریجید برای وسایلی مانند مبلمان و دکور اشاره دارد.
  • سختی پلیمر: گاهی اوقات افراد چگالی فوم را با سفتی برابر می‌دانند زیرا تصور این است که فوم متراکم‌تر سفت‌تر است، در حالی که فوم با تراکم کمتر انعطاف‌پذیرتر است. این می تواند درست باشد، اما همیشه اینطور نیست. سفتی مواد به ساختار فوم مربوط می شود. اساسا، فوم PU مانند یک کیک اسفنجی پر از حباب های هوا است. اگر دیواره‌های حباب‌های هوا را قبل از سفت شدن بشکنید، فوم سلول باز دریافت می‌کنید. اگر دیوارها را رها کنید تا سفت شوند، فوم سلول بسته دریافت می کنید. فوم های سلول باز انعطاف پذیر بوده، در حالی که فوم های سلول بسته سفت هستند. می توانید فوم با چگالی کم و زیاد با سلول های باز یا بسته داشته باشید.
  • چسبندگی: در حین شکل گیری، فوم پلی یورتان چسبنده است. به همین دلیل است که کاغذ پشتی در اسلب استاک ضروری است. شما همچنین خواهید دید که چسبندگی PU در محصولات اسپری فوم استفاده می شود.
  • میزان عایق بودن: فوم های ریجید با چگالی کم، رسانایی حرارتی بسیار پایینی دارند، به این معنی که عایق های خوبی می سازند. به همین دلیل است که تخته های فوم ریجید را در ساختمان ها خواهید دید که بین دیوارها چیده شده اند. همچنین فوم ریجید را در یخچال پیدا خواهید کرد. عایق بندی موثر میزان انرژی لازم برای خنک نگه داشتن داخل یخچال را کاهش می دهد، بنابراین می تواند در دراز مدت در هزینه مصرف کنندگان صرفه جویی کند.
  • مقاومت در برابر سایش: فوم‌های فلکسیبل با چگالی بالا به دلیل اینکه خود پوسته می‌شوند، در قسمت‌های اثاثیه یا لوازم داخلی، روکش وسایل نقلیه و زیره‌ی کفش ساخته می‌شوند، به این معنی که «پوسته» بیرونی با تراکم بسیار بالاتر از فضای داخلی تولید می‌کنند. این پوسته نه تنها در برابر سایش مقاوم بوده، بلکه تزئینی نیز هست، زیرا می توان آن را شبیه چوب، چرم مصنوعی و غیره ساخت. این خاصیت فوم PU برای صنعت کفش از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا زیره کفش PU الاستومر هم انعطاف پذیری و هم سختی را فراهم می کند.

از دیگر تست های انجام گرفته بر روی فوم پلی یورتان می توان به تست های زیر اشاره کرد:

  • IFD (انحراف نیروی فرورفتگی)
  • CFD (انحراف نیروی تراکم)
  • تورفتگی طول گیج باقی مانده
  • فشرده سازی
  • استحکام کششی
  • جریان پذیری هوا
  • پایداری
  • خستگی (ایستایی، ضربه زدن، برش غلتکی)
  • پیری حرارتی (خشک و مرطوب)
  • تست ریکاوری

علاوه بر این، هجده استاندارد ASTM دیگر وجود دارد که به ویژگی های تخصصی فوم پلی یورتان می پردازد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *