نگرانی فزاینده مربوط به رویدادهای آب و هوایی مکرر در سال های اخیر، نتیجه گرم شدن کره زمین بوده است. به دلیل استانداردهای سختگیرانه دولت برای دستیابی به پایداری، صنایع، اکنون باید محصولات سازگار با محیط زیست تولید کنند. هر چیزی که نام شیمیایی داشته باشد خطرناک تلقی می شود. با این حال، همیشه آن چیزی که به نظر می رسد نیست. برای از بین بردن این افسانه دیرینه، انجمن فوم پلی یورتان ادعا می کند که PU زمانی ایجاد می شود که دو ماده آلی – پلی ال، یک الکل طبیعی و دی ایزوسیانات که می تواند از گیاهان به دست آید، با آب واکنش دهند. در حالی که نسبت اختلاط این مواد شیمیایی منجر به چگالی فوم متفاوت می شود که می تواند در بخش های مختلف استفاده گردد. از یک صندلی اتومبیل گرفته تا یک تکه مبلمان روکش شده، با مقایسه فوم های پلی اتیلن و پلاستیک کاملاً مشخص است که پلی یورتان نسبت به بسیاری از پلاستیک ها با محیط زیست سازگارتر است. آن ها حاوی هیچ ماده شیمیایی نیستند که متابولیسم موجودات زنده را مختل کنند و PH آب و خاک را تغییر دهند. پلی یورتان نسبت به اکثر ترموپلاستیک ها به طور قابل توجهی بیشتر دوام می آورد، که این توضیح می دهد که چرا به دفعات دور ریخته نمی شود. علاوه بر این، راه‌حل‌های بازیافت متعددی برای فوم‌های PU را می‌توان برای بازیابی اجزای پیش پلیمری که از آن ساخته شده‌اند استفاده کرد. استفاده از پلی یورتان بسیار گسترده است، از صنعت خودرو گرفته تا مبلمان، لوازم خانگی، ساختمان و سایر زمینه ها. پلی یورتان به دلیل دوام و کارایی بالای انرژی، جذاب است. هر دو تأثیر مطلوبی بر محیط زیست و تأثیرات تغییرات آب و هوایی دارند. آنچه در نهایت هدر می رود نیز غیر سمی است و به خاک یا آب آسیبی نمی رساند. ضایعات تولید شده توسط بخش پلی یورتان به طور مداوم کاهش می یابد زیرا روش های جدیدی به طور مداوم توسعه می یابد تا فرآیند تولید انرژی کارآمدتر شود.
مزایای زیست محیطی فوم پلی یورتان ریجید شامل افزایش بهره وری انرژی، کاهش مصالح ساختمانی و کاهش وزن پروژه است. ممکن است از خود بپرسید “چرا پلی یورتان سازگار با محیط زیست است اما پلاستیک نه.” و پاسخ این است که پلی یورتان از هیچ ماده شیمیایی که بر سیستم غدد درون ریز و هورمونی تأثیر بگذارد، تشکیل نشده است و به تغییر PH خاک یا آب کمک نمی کند. به عبارت دیگر تاثیر منفی بر محیط زیست نداشته، به آب نشت نکرده و آن را آلوده نمی کند و خاک سالم را فرسوده نمی کند. تصویری که با شنیدن «ضایعات پلاستیکی» به طور خودکار در ذهن شما ظاهر می‌شود، احتمالاً یک توده زباله پلاستیکی در محل دفن زباله یا تعداد زیادی بطری است که در اقیانوس شناور می‌بینید. از این صحنه ها و زباله هایی که تولید می کنیم، ۹۵ درصد آن ترموپلاستیک است، در حالی که پلی یورتان تنها ۲ درصد از این زباله ها را تشکیل می دهد. یک قطعه پلی یورتان بسته به میزان ساییدگی و فشار سنگینی که متحمل می شود، می تواند تا ۲۵ سال دوام بیاورد. این باعث می شود که آن را دوستدار محیط زیست کند زیرا این بدان معناست که نیازی به تعویض آن به اندازه یک قطعه پلاستیکی یا لاستیکی نیست. یکی دیگر از دلایل دوستدار محیط زیست بودن پلی یورتان این است که می توان آن را بازیافت کرد و دوباره استفاده نمود. اغلب اوقات، پلی یورتان را می توان به محصولی بسیار مشابه که در ابتدا برای آن ساخته شده بود، بازیافت کرد. از آنجایی که پلی یورتان می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد، ذوب شدن و استفاده از قالب برای مواد دور ریخته شده برای ساخت یک قطعه یا محصول جدید آسان است. صنعت تولید تلاش‌های آگاهانه‌ای برای محدود کردن زباله‌های خود و دوستدار محیط زیست شدن انجام داده است. یکی از راه هایی که آن ها این کار را انجام می دهند استفاده از پرینت سه بعدی است. با استفاده از این مسیر برای ساخت قطعات پلی یورتان، هیچ ماده ای برای دور ریختن یا حتی استفاده مجدد وجود ندارد.

اقلام ساخته شده از پلی یورتان خودروها را به طور موثرتری هدایت می کنند زیرا سبک تر از محصولات ساخته شده از مواد دیگر هستند. یخچال های خانگی از پلی یورتان به عنوان عایق برای بهبود بهره وری انرژی استفاده می کنند که این روش دیگری است که پلی یورتان برای محیط زیست مفید است. عایق های موثر مانند محصولات پلی یورتان با کاهش انرژی مورد نیاز برای گرمایش و خنک کردن ساختمان ها، کارایی انرژی ساختمان را افزایش می دهند که این امر باعث کاهش سطح آلاینده ها در جو می شود. کاهش انتشار کربن و اثرات آن بر تغییرات آب و هوایی را می توان در درجه اول با افزایش بهره وری انرژی به دست آورد. با این حال، بخش قابل توجهی از مواد خام مورد نیاز برای ساخت فوم عایق پلی یورتان از بازیافت شیمیایی ضایعات پلی یورتان یا تبدیل شیمیایی پلی یورتان ها به پلی ال برای استفاده بیشتر به دست می آید. در نتیجه، حدود ۳۰ درصد از پلی‌ال‌های مورد نیاز برای ایجاد فوم پلی‌یورتان ریجید، می‌تواند از این بازیافت بدون تأثیر منفی بر عملکرد فوم منشاء بگیرد. پلی یورتان از نظر مقاومت در برابر سایش و انعطاف پذیری بهتر از لاستیک است، در برابر روغن ها نفوذ ناپذیر بوده، کمتر مستعد لک است، می تواند استرس مکانیکی را بهتر تحمل کند. پلی یورتان بدون شک انعطاف پذیرتر و سبک تر از فلز بوده، الکتریسیته را هدایت نمی کند و در برابر مواد ساینده مقاوم تر است. علاوه بر هزینه کمتر برای تولید و نگهداری، سیستم هایی با قطعات ساخته شده از پلی یورتان صدای کمتری تولید می کنند. این عوامل کیفیت و قیمت محصول نهایی را تعیین می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *