مهم‌ترین تفاوت ابزارهای پیش‌ساخته پلی‌اورتان و پی‌وی‌سی که باید بدانید

قطعات دکوراتیو پلی‌یورتان در صنایع چوب و مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از دل

قطعات پیش ساخته از جنس پلی‌یورتان مانند چوب دارای دانسیته بالایی هستند، با این تفاوت که چوب دچار ترک خوردگی و پوسیدگی می‌شود اما ابزار پیش ساخته پلی‌یورتان به دلیل پایه پلیمری که دارد، دچار خوردگی و پوسیدگی نمی‌شود. یکی از مزایای استفاده از پلی‌یورتان در این صنعت، قالب‌گیری آسان آن است. ابزار پیش ساخته پلی‌یورتان با توجه به اینکه مواد اولیه‌ی آن مایع می‌باشد، ساخت اشکال برجسته با ظرافت بسیار زیاد و به صورت تکرار شونده و تنوع زیاد را امکان‌پذیر می‌کند. مقاومت محصولات دکوراتیو پلی‌یورتانی نسبت به چوب بالاتر است و به راحتی می‌توان آن‌ها را پیچ و مهره کرد.

ابزار دکوراتیو پلی‌یورتانی مزایای بیش‌تری نسبت به ابزار دکوراتیو پی‌وی سی(PVC) دارد که از جمله می‌توان به: مقاومت دربرابر رطوبت وپوسیدگی، مقاومت دربرابر تغییرات آب و هوایی و عدم تغییر شکل، مقاومت دربرابر ترک خوردگی و مقاومت دربرابر ضربه اشاره کرد. علاوه بر این ابزارهای دکوراتیو پلی‌یورتانی، قابلیت شست و شو و طول عمر بالایی دارند. ابزار از پیش ساخته شده پلی‌یورتانی دارای وزن کم، سختی بالا و انعطاف‌پذیری خوبی است. نصب این ابزارها بسیار ساده می‌باشد و قابلیت سمباده زنی و برش زدن توسط دستگاه‌های استاندارد قابل استفاده در صنعت چوب را دارد. پلی‌یورتان قابلیت رنگ‌پذیری بالایی دارد و دارای الگوی سطحی کاملا روشن و ظاهری طبیعی و واقعی است. پلی‌یورتان به طور کلی در برابر فشار و کاربردهای خلاء مقاوم تر از PVC یا لاستیک است. نفوذپذیری گاز کمتری نسبت به PVC داشته و همچنین نسبت به بسیاری از ترموپلاستیک‌های دیگر مقاومت بیشتری در برابر برش و پارگی دارد. همچنین، برخلاف PVC، فوم پلی‌یورتان مواد مضر و دیوکسین‌ها را در حین استفاده آزاد نمی‌کند و بنابراین دوستدار محیط زیست است.

مقاومت در برابر دمای پی وی سی و پلی یورتان با هم متفاوت است. حداکثر مقاومت دمایی پی وی سی۶۵ درجه سانتیگراد است و حداکثر مقاومت دمایی پلی یورتان می تواند به ۹۰ درجه سانتیگراد برسد. مقاومت در برابر سایش آن ها نیز متفاوت است، مواد پلی یورتان در برابر سایش مقاوم تر هستند و همچنین عمر PVC نسبت به پلی یورتان بسیار کوتاه است. پلی یورتان ضد آب و رطوبت بوده و درنتیجه اگر در مجاورت با رطوبت قرار گیرند دچار تورم نخواهد شد. روزنه های کاملا بسته این ماده باعث می شود تا هیچگونه گردو غباری به داخل آن نفوذ نکند که این امر باعث افزایش ماندگاری رنگ و درنتیجه کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود. پلی یورتان مقاومت بالایی در برابر کپک دارد، در نتیجه در مناطق گرمسیری نیز به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد. از دیگر مزایای ابزار پیش ساخته پلی یورتان سرعت بالای اجرا، طرح های متنوع، رنگ های گوناگون، قابلیت اجرا روی سطوح مختلف، کاهش وزن مرده ساختمان، قیمت مرقون به صرفه، قابلیت اجرای سیستم های هالوژنی و نور مخفی و … می باشد.

رنگ ابزارهای از پیش ساخته شده ی PVC، به مرور زمان رو به زردی و کدری می رود و قابلیت رنگ پذیری بسیار پایینی دارند. پی وی سی حاوی مواد افزودنی شیمیایی خطرناک از جمله فتالات، سرب، کادمیوم و ارگانوتین است که بسیار سمی می باشند. پلی وینیل کلراید پایداری حرارتی بسیار ضعیفی دارد. به همین دلیل، مواد افزودنی که مواد را در دماهای بالاتر تثبیت می کنند، معمولاً در طول تولید به مواد اضافه می شوند. مقاومت آن ها در برابر حرارت و رطوبت از پلی یورتان به مراتب کم تر است و نسبت به ابزارهای از پیش ساخته شده پلی یورتانی سنگین تر هستند، درنتیجه نصب آن ها هم به سادگی ابزار پلی یورتانی نخواهد بود. برخلاف ابزار از پیش ساخته شده پلی یورتانی که ظاهری طبیعی دارد، ابزارهای دکوراتیو PVC بافتی مصنوعی و غیر طبیعی دارند و درنتیجه به زیبایی ابزارهای پلی یورتانی نیستند. 

مهم‌ترین تفاوت ابزارهای پیش‌ساخته پلی‌اورتان و پی‌وی‌سی که باید بدانید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *