پلی‌یورتان‌ها به شکل های مختلف از جمله: فوم‌های نرم، فوم‌های سخت، الاستومرها، ترموپلاستیک الاستومرها، رزین، رنگ، پوشش و… در دنیا کاربرد دارند. فوم پلی یورتان به دلیل داشتن ویژگی‌‌‌های خاصی مانندقدرت چسبندگی بالا، قابلیت کششی مناسب، مقاومت و استحکام بالا، وزن کم، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت دربرابر رطوبت و عوامل شیمیایی و کاهش اتلاف انرژی روز به روز در حال توسعه است. در حال حاضر عایق‌‌‌های حرارتی در صنایع مختلف و مصارف خانگی مصرف بسیار زیادی دارند. طبق مطالعات انجام شده عایق حرارتی از نوع فوم‌‌‌های پلی‌یورتان نسبت به سایر عایق‌‌‌های حرارتی بازدهی بسیار بالاتری دارد. این ویژگی یکی از مهم‌ترین مزیت‌‌‌های کاربرد عایق پلی‌یورتان در صنایع گوناگون است. از پلی‌یورتان به صورت‌های مختلف در صنعت ساختمانی استفاده می‌شود.

کاربردهای پلی‌اورتان در صنعت ساختمان 🏗️

می‌توانیم در ساخت سازه‌های بتنی و فلزی از خاصیت‌های فراوان انواع پلی‌یورتان استفاده کنیم. استفاده از پلی‌یورتان‌ها به عنوان عایق‌های حرارتی و صوتی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. معمولاً در صنعت ساختمان سازی از فوم‌های سخت و نرم در ساختارهای متعددی استفاده می‌شود. ساندویچ پانل پلی‌یورتانی یک فوم فشرده سخت غیر قابل اشتعال است که برای جلوگیری از به هدر رفتن انرژی در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این ساندویچ پانل‌ها در برابر اشعه خورشید مقاوم بوده و از پایداری ابعادی و مقامت ضربه‌ای بالایی برخوردار هستند. این سازه‌ها همچنین در برابر رطوبت، خوردگی و خراش مقاوم هستند.

ساندویچ پانل های پلی‌یورتانی به علت این که وزن کمی دارند، وزن کل ساختمان را کاهش داده و ساختمان را دربرابر زلزله مقاوم می‌سازند. برخی از مزایای دیگر این سازه‌ها عبارت است از:

جلوگیری از ورود گرما و سرما به داخل واحد‌های تجاری یا مسکونی
جلوگیری از رطوبت و آب باران به فضای داخل دیوار
ایجاد آسایش و امنیت صوتی برای مردم در حال سکونت
جلوگیری از هدر رفتن انرژی حرارتی با به کارگیری عایق‌های مناسب پلی‌یورتان در ساختمان
همچنین از پلی‌یورتان برای درزگیری درب و پنجره و پرکردن شکاف‌های بین دیوارها استفاده می‌کنند. برای این منظور از اسپری فوم‌های سخت پلی‌یورتانی استفاده می‌کنند. اگر اسپری فوم به درستی استفاده شود، یک مانع پیوسته برروی دیوارها ایجاد می‌کند، که در برابر انتقال حرارت مقاومت می‌کند. اسپری فوم پلی‌یورتان پس از خشک شدن ثابت باقی مانده و دوام بالایی دارد.

همچنین امروزه، به جای گچ بری‌های سنتی از فوم‌های سخت پلی‌یورتانی استفاده می‌کنند. فوم‌های پلی‌یورتان وزن مرده ساختمان را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و از قیمت مناسبی برخوردار هستند. از دیگر مزیتهای‌ پلی‌یورتان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • حمل و نقل آسان
  • قابلیت ترمیم مجدد
  • قابلیت رنگ‌پذیری بالا
  • نصب آسان به وسیله میخ و چسب

امروزه از فوم ضد حریق در صنایع گوناگون از جمله ساختمان سازی استفاده ویژه‌ای‌‌ می‌شود. این موضوع به حفاظت از جان و اموال جوامع مختلف در برابر حوادث آتش سوزی ارتباط دارد، به همین دلیل بحث پوشش‌‌‌های ضد حریق برای کاهش خسارت ناشی از آتش‌سوزی بسیار مهم است. در حال حاضر استفاده از مصالح و مواد شیمیایی استاندارد از جمله فوم ضد حریق در ساختمان‌‌‌‌ها برای تایید مجوزهای لازم یک ضرورت محسوب‌‌ می‌شود. به طور کلی هدف از کاربرد فوم ضد‌حریق، افزایش بازدهی و بهره‌وری انرژی، حفاظت و ایجاد شرایط ایمنی و حفظ فاکتورهای سلامتی در زندگی است. در حال حاضر فوم‌‌‌های پلی‌یورتان با اشتعال کم که در کاربرد‌‌‌های ساختمانی برای درزگیری و آب بندی اتصالات تولید‌‌ می‌شود، به نام فوم‌‌‌های ضد حریق رایج هستند. این نوع فوم‌‌‌‌ها برای حفاظت در برابر آتش سوزی مصالح ساختمانی و به منظور رسیدن به مقاومت لازم با سایر مواد مهارکننده آتش ترکیب‌‌ می‌شوند. به طور کلی فوم ضد حریق کلاس B1 نسبت به B2 به دلیل کیفیت بالای ساخت دارای مقاومت بهتری در برابر حریق است. فوم‌‌‌های پلی یورتان کلاس B2 نیز برای ساختمان‌‌‌های معمولی که نیاز به حفاظت خاصی در برابر حریق ندارند استفاده‌‌ می‌شود.

برای تهیه فوم  خود خاموش شونده پلی یورتانی، از صفحه محصولات نیک پلی یورتان دیدن کنید و یا  بخش  خرید سیستم های مقاوم در برابر اشتعال را بررسی کنید.

کاربردهای پلی‌اورتان در صنعت ساختمان 🏗️

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *