روش‌های شیمیایی برای تولید فوم‌های پلی‌یورتان تجدید‌پذیر

بدون آن، جهان ممکن است کمی کمتر نرم و کمی گرمتر باشد. لباس‌های تفریحی ما ممکن است آب کمتری بریزند. کفی‌های کفش‌های کتانی ما ممکن است همان قوس درمانی را نداشته باشند. دانه بندی چوب در مبلمان ساخته شده ممکن است “سریع ایجاد نشود”.
در واقع، پلی‌یورتان یک پلاستیک رایج در کاربردهای مختلف از فوم‌های قابل پاشیدن گرفته تا چسب‌‌ها و الیاف مصنوعی لباس به یکی از اصلی‌ترین اجزای قرن بیست و یکم تبدیل شده است و امکانات، راحتی و حتی زیبایی را به جنبه‌های متعدد زندگی روزمره اضافه می‌کند.
انطباق پذیری کامل این ماده که در حال حاضر عمدتاً از فرآورده‌های فرعی نفتی ساخته می‌شود، پلی‌یورتان را به پلاستیکی مناسب برای طیف وسیعی از محصولات تبدیل کرده است. امروزه سالانه بیش از ۱۶ میلیون تن پلی‌یورتان در جهان تولید می شود.
فیل پینکوس، شیمیدانی که اخیراً پس از نزدیک به ۴۰ سال تحقیق از آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر (NREL) بازنشسته شده است، می گوید: “بسیاری از جنبه‌های زندگی ما توسط پلی‌یورتان لمس نمی‌شود.”
اما Pienkos که شغلی را با تحقیق در مورد روش‌های جدید برای تولید سوخت‌ها و مواد مبتنی بر پایخ زیستی ایجاد کرد، گفت که فشار فزاینده‌ای برای بازنگری در نحوه تولید پلی‌یورتان وجود دارد.
او گفت: “روش‌های کنونی عمدتاً بر مواد شیمیایی سمی و نفتی غیرقابل تجدید متکی هستند. ما می‌خواستیم پلاستیک جدیدی با تمام خواص مفید پلیمر معمولی بسازیم، اما بدون عوارض جانبی زیست محیطی پرهزینه.”
آیا ممکن بود؟ نتایج آزمایشگاه کاملاً مثبت است.
Pienkos و همکارش در NREL، Tao Dong، متخصص مهندسی شیمی، از طریق یک روش شیمیایی جدید و با استفاده از مواد غیرسمی مانند روغن بذر کتان روشی جدید برای تولید پلی‌یورتان تجدیدپذیر بدون مواد واکنش‌پذیر سمی ایجاد کرده‌اند. این یک پیشرفت بالقوه برای سبز کردن (سازگار با محیط‌زیست) بازار محصولات مختلف از کفش، اتومبیل، تشک و فراتر از آن است. اما برای درک عمیق‌تر از این دستاورد، نگاه کردن به چگونگی پیشرفت علمی مفید است، داستانی که از مبانی شیمیایی پلی‌یورتان معمولی فراتر است، به آزمایشگاه جلبک، جایی که برای اولین بار ایده‌ای برای شیمی جدید ظهور کرد و راه خود را به سمت مشارکت‌های شرکتی جدید طی نمود که زمینه را برای آینده نویدبخش تجاری‌سازی فراهم کرد.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با  مسائل زیستی مرتبط با فوم‌های پلی یورتان می توانید ” تغییرات دریا به دلیل آلودگی پلاستیک” را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *