پلی یورتان، از آنجایی که پلیمری مقاوم در برابر مواد شیمیایی، شرایط آب و هوایی، سایش مکانیکی است، و نیز، روش تولید آن نسبتاً ساده بوده و زمینه های کاربردی فراوانی دارد، هیچ جایگزین بهتری در ساخت و ساز یافت نمی شود. کیفیت بالای فوم پلی یورتان با میزان تخلخل ریز، ساختار یکنواخت، پایداری خوب در اتصال، چسبندگی بسیار خوب به بستر و سخت شدن سریع مشخص می گردد. فوم های ساختمانی یک گروه فوق العاده پرکاربرد از محصولات هستند که در بسیاری از زمینه های کاری روزانه مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها عمدتاً فوم های مبتنی بر فوم پلی یورتان (PU ) بوده که در تماس با رطوبت در هنگام استفاده خشک می شوند. آن ها را می توان به عنوان یک درزگیر چسبی برای تثبیت، پر کردن و عایق کاری در برابر سر و صدا، سرما و گرما استفاده کرد زیرا خواص عایق خوبی داشته و در میرایی صدا موثر هستند. علاوه بر این، به دلیل خاصیت چسبندگی عالی و قابلیت پخت سریع، برای چسباندن پانل های عایق و اجزای سیستم عایق روی هم استفاده می گردند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا چنین فوم های ساختمانی به بخشی ضروری از صنعت ساختمان مدرن تبدیل شده اند. آن ها نسبتا کم هزینه بوه و دارای ساخت و مراحل نصب سریع و آسان هستند، همچنین در برابر رطوبت و پوسیدگی و سایر عوامل مقاوم هستند.
فوم های پلی یورتان که قوی اما سبک وزن هستند، عملکرد خوبی داشته و بادوام هستند. محصولات پلی یورتانی همچنین می توانند به بهبود طراحی زیبایی خانه ها و ساختمان ها کمک کنند. پلی یورتان ها از واکنش یک ترکیب شیمیایی پلی ال با نوعی ماده شیمیایی به نام دی ایزوسیانات ها تشکیل می شوند که برای ایجاد انواع مختلف کاربردهای پلی یورتان مخلوط شده اند. محصولاتی مانند مبلمان و موکت‌هایی که حاوی پلی یورتان هستند، قبل از فروختن کاملاً خشک می‌شوند، به این معنی که واکنش شیمیایی ایجاد کننده محصول کامل شده است. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA ) اعلام کرده است که محصولات پلی یورتان کاملا پخته شده “بی اثر و غیر سمی” در نظر گرفته می شوند. پلی یورتان یک عنصر کلیدی در انواع مختلفی از مواد عایق، درزگیرها و چسب های با کارایی بالا است که در ساخت و ساز خانه و ساختمان استفاده می گردند.

کاربردهای پلی یورتان

در اینجا چند نمونه از کاربردهای پلی یورتان در بخش ساخت و ساز آورده شده است:
· عایق حرارتی: فوم های پلی یورتان به عنوان مواد عایق دیوار، سقف و کف استفاده می شوند. فوم های پلی یورتان را می توان اسپری کرد یا به عنوان پانل های عایق ریجید استفاده نمود. آن ها مقاومت حرارتی عالی را ارائه می دهند، انتقال حرارت را کاهش داده و به بهره وری انرژی ساختمان ها کمک می کنند.
· درزگیرها و چسب ها: پلی یورتان ها به طور گسترده ای به عنوان درزگیر و چسب در صنعت ساختمان استفاده می گردند. از آن ها برای آب بندی درزها، ترک ها و شکاف های دیوارها، کف ها، پنجره ها و درها استفاده می شود. چسب پلی یورتان امکان اتصال مواد مختلف مانند چوب، فلز، پلاستیک و شیشه را فراهم می کنند.

· پوشش های محافظ: پلی یورتان ها به عنوان پوشش های محافظ برای کف، دیوارها و سطوح بیرونی ساختمان ها استفاده می شوند. این پوشش‌ها در برابر سایش، خوردگی، مواد شیمیایی و هوا مقاومت داشته و به افزایش طول عمر سطوح و بهبود ظاهر آن‌ها کمک می‌کنند.
· پوشش های ضد آب: پلی یورتان ها را می توان به عنوان پوشش های ضد آب برای محافظت از سطوح در برابر رطوبت و نفوذ آب استفاده کرد. آن ها را می توان در فونداسیون ها، تراس ها، استخرها، مخازن و سطوح در معرض آب اعمال و مانعی ضد آب و مقاوم ایجاد کرد.
· عناصر ساختاری: پلی یورتان های تقویت شده با شیشه یا فیبر کربن برای تولید عناصر ساختاری سبک وزن مانند تیرها، پانل های کامپوزیت، ستون ها و اجزای سقف استفاده می شوند. این مواد استحکام بالایی ارائه داده و وزن سازه ها را بدون کاهش مقاومت کاهش می دهند.
· پوشش های عایق حرارتی: پلی یورتان ها را می توان به عنوان پوشش عایق حرارتی برای لوله ها، مخازن و سیستم های گرمایش و سرمایش استفاده نمود. این پوشش ها به کاهش اتلاف گرما یا سرما کمک کرده، بازده انرژی سیستم ها را بهبود بخشیده و هزینه های انرژی را کاهش می دهند.
· به عنوان یک محصول عایق برای سقف و درزگیر، فوم های پلی یورتان اسپری (SPF ) می تواند نقش مهمی در عایق بندی و آب بندی منازل و ساختمان ها ایفا کرده، به کاهش نشت هوا کمک کند، که می تواند منجر به کاهش قبوض آب و برق، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان با کمک به از بین بردن نفوذ گرد و غبار و آلرژن ها شود. فوم اسپری قوی و بادوام همچنین می تواند استحکام ساختمان را بهبود بخشد، مقاومت ساختمان را افزایش داده و به محافظت از ساختمان در برابر شرایط جوی شدید کمک کند.
· فوم چوب پلی یورتان: این نوع فوم پلی یورتان سخت در بازار تجاری ایران با نام فوم چوب معروف است. در واقع فوم ساختاری «طرح چوب» نوع جدیدی از حکاکی مواد PU مصنوعی است. دارای استحکام و سختی مکانیکی بالا، فرآیند قالب گیری ساده، راندمان تولید بالا و ظاهر عالی است. مواد فوم چوب پلی یورتان به طور گسترده در صنایع مختلف مانند: مبلمان، خودروسازی، مجسمه سازی و صنعت ساختمان استفاده می شود. این فوم همچنین برای مصالح ساختمانی تزئینی، قرنیز و تخته تزئینی، پایه مبل، مبلمان حکاکی شده و آثار هنری، پانل دیواری تزئینی، قاب عکس، قاب آینه، قطعات یدکی مبلمان شبیه سازی چوب، مبلمان سبک کلاسیک اروپایی، قالب کفش، محصولات حکاکی بزرگ استفاده می شود.

پوشش عایق حرارتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *