مزایای استفاده از فوم چوب پلی یورتان نسبت به چوب طببعی

در مقاله پیش رو قصد داریم به مزیت های استفاده از پلی یورتان به جای چوب بپردازیم، در نتیجه نیاز است تا با فوم چوب پلی یورتانی بیشتر آشنا شوید. برای این کار میتوانید مقاله‌ ی «فوم چوب پلی یورتان چیست و چه کاربردهایی دارد؟» را مطالعه کنید.

ساخت و ساز خانه‌های جدید امروزی، پروژه‌های بازسازی و تعمیر و نگهداری بناهای تاریخی همه نیاز به استفاده از مصالح ساختمانی دارند که باید دارای ویژگی‌هایی همچون:

    1. قوی، قابل اعتماد و بادوام
    2. نصب آسان
    3. قیمت رقابتی

باشند. طبیعی است که شاهد رقابت مواد بی شماری برای برتری در بازسازی و همچنین ساخت خانه‌های جدید باشیم. مواد پلی‌یورتان یکی دیگر از این محصولات ساختمانی جذاب است. جزئیات واضح، جذابیت زیبایی شناختی را ارائه می‌دهد. اگر با دقت نگاه کنید، پلی‌یورتان را در طیف وسیعی از عناصر معماری، از جمله دریچه‌ها، بلوک‌ها، قرنیزها، براکت‌ها، روکش‌های ستون و پنجره‌ها خواهید دید. بسیاری از خانه‌های اولیه با استفاده از چوب‌های نرم قدیمی مانند کاج، صنوبر، سدر و چوب سرخ، همراه با چوب‌های سخت مانند بلوط و افرا ساخته شده‌اند. برتری محصولات جدید نسبت به همتایان قدیمی خود منجر به بازاری در حال تحول برای الوارهای، شده است که از ساختمان‌های قدیمی گرفته تا کف رودخانه‌ها منشأ می‌گیرند.
با این حال، هنگامی که از چوب قدیمی کمیاب برای پروژه‌های تاریخی استفاده می‌شود، هنوز باید به تفاوت‌های آب و هوایی منطقه‌ای توجه شود. به عنوان مثال، در جنوب، سرو و کاج زرد بهتر با شرایط اغلب گرم و مرطوب منطقه کنار می‌آیند. در غرب، صنوبر و کاج غربی نسبت به رطوبت بسیار کم واکنش بهتری نشان می‌دهند. با پلی‌یورتان، چنین ملاحظات منطقه‌ای غیر ضروری است.

۱۵ مزیت انتخاب پلی‌یورتان به جای چوب:

دو نوع فوم پلی‌یورتان با دانسیته بالا وجود دارد: سلول باز و سلول بسته. نوع دوم برای قالب‌گیری، قرنیزها، لوورها، تیرهای سقفی تزئینی، گنبدهای سقفی، ستون‌ها و نرده‌ها استفاده می‌شود.

۱.دوام سلول بسته:

پلی‌یورتان با چگالی بالا ماده‌ای است که به طور گسترده در ساخت و ساز و بازسازی خانه استفاده می‌شود. ماهیت سلول بسته این نوع فوم، آن را در برابر خطرات آب و هوای نامساعد و مجموعه‌ای از محیط‌های نامطلوب مقاوم می‌کند.

۲. مقاومت در برابر مایعات مختلف:

فوم پلی‌یورتان سلول بسته آبگریز است، بنابراین آب را جذب نمیکند. بنابراین، نرده‌ها و ستون‌های پلی‌یورتان خارجی در برابر تورم و جذب در برابر آب مقاومت می‌کنند. پوسته با تراکم بالاتر در برابر چربی نیز بسیار مقاوم است. هنگامی که به طور ناخواسته در معرض طیف گسترده‌ای از ترکیبات شیمیایی قرار می‌گیرد، تجزیه نمی‌شود. ماهیت سلول بسته این ماده همچنین به آن کمک می‌کند تا در برابر آلودگی و لکه مقاومت کند. این اغلب به فواصل طولانی‌تر رنگ‌آمیزی و کاهش هزینه‌های نگهداری تبدیل می‌شود.

۳. مقاومت ضربه:

فوم پلی‌یورتان با مقاومت ضربه‌ای چشمگیر خود، خواص کششی جذاب و مقاومت پارگی عالی را نیز ارائه می‌دهد.

۴. مقاومت در برابر کپک و قارچ:

مقاومت در برابر کپک و قارچ به ویژه برای سازندگانی که در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری کار می‌کنند جذاب است. در داخل خانه، رشد کپک روی چوب و سایر مواد آسیب‌پذیر می‌تواند سلامت ساکنان آن را به خطر بیندازد.

۵. مقاومت در برابر پوسیده شدن:

به اصطلاح “پوسیدگی مرطوب” معمولاً در اثر رشد کپک ایجاد می شود. FEMA ادعا می‌کند که رشد کپک‌ها یا کلنی‌ها می‌توانند در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت روی سطح مرطوب شروع به رشد کنند. چوب پوسیده اغلب نرم و اسفنجی است. با خشک شدن ناحیه آسیب دیده، اغلب ترک می‌خورد یا خرد می‌شود. چسبندگی رنگ آسیب می‌بیند و یکپارچگی ساختار اغلب به خطر می‌افتد. پوسیدگی خشک توسط چندین گونه قارچ ایجاد می‌شود که بخش‌های اساسی مصالح ساختمانی چوب را تجزیه می‌کنند. در غلظت‌های بالا، هاگ قارچ‌های چوبخوار به رنگ نارنجی ظاهر می‌شود.

مزیت‌های استفاده از پلی‌یورتان به جای چوب:

۶. مقاومت در برابر حشرات:

فوم پلی‌یورتان یک جایگزین عالی در مناطق آسیب‌پذیر در برابر موریانه‌ها، مورچه‌ها و سایر حشرات است. اغلب، هجوم حشرات بسیار ناخوشایند است. به عنوان مثال، یک نرده چوبی که در اثر هجوم آسیب دیده است ممکن است ناامن شود.

۷. تخریب UV:

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید از دیرباز دشمن مصالح ساختمانی خارجی بوده است. افزایش ثبات رنگ در فضای باز از طریق افزودن بازدارنده‌های UV به رنگدانه قبل از فرآیند اکستروژن امکان‌پذیر است. استفاده از روکش پوششی کارخانه‌ای مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش یک راه حل دیگر است.

۸. تطبیق‌پذیری:

با پلی‌یورتان، می‌توان فرمولاسیون‌هایی با دانسیته‌های مختلف انتخاب کرد. از آنجایی که فرآیند قالب‌گیری معمولاً تراکم پوستی بالاتری نسبت به تراکم هسته ایجاد می‌کند، دوام بیش از آنچه از دانسیته کلی آن انتظار می‌رود، ارائه می‌کند. فوم پلی‌یورتان با دانسیته بالا آنقدر پرکاربرد است که در محصولات تفریحی، ماشین‌آلات، تجهیزات حمل و نقل، تجهیزات پزشکی، تجهیزات اداری و لوازم خانگی استفاده می‌شود. پلی‌یورتان با چگالی بالا برای ساخت قطعاتی با وزن چند گرم تا بیش از یک تن استفاده می‌شود. همچنین در ساخت دیوارهای ICF کم مصرف و درب‌های پرشده با فوم استفاده می‌شود. از تراکم کمتر برای عایق کاری دیوارها و اتاق زیر شیروانی استفاده می‌گردد. با چوب، می‌توان تراکم‌های مختلف را انتخاب کرد. چوب سخت در مقابل چوب نرم، و رشد قدیمی در مقابل رشد جدید. با این حال، منابع قدیمی به طور فزاینده‌ای کمیاب می‌شوند و عرضه به مرور زمان کاهش می‌یابد.

۹. مزایای زیبایی شناختی:

با فوم پلی‌یورتان، طراحان و معماران از مجموعه‌ای از فرصت‌های خلاقانه لذت می‌برند. هنگامی که پروفایل‌های سفارشی مورد نیاز است، زمان‌های سررسید معمولاً بسیار کم است. می‌توان تقریباً هر نوعی را با استفاده از طرح‌ها، قالب‌ها یا نقشه‌ها ایجاد کرد. خود قالب‌ها را می‌توان با استفاده از CAD/CAM ساخت. یا اینکه صنعتگران ماهر می‌توانند آن‌ها را با استفاده از ابزارهای معمولی نجاری ماشینکاری کنند. هنگامی که طرح های تزئینی هدف هستند، فوم پلی‌یورتان معمولاً مقرون به صرفه‌تر از چوب است.

۱۰. کوچک شدن و تورم:

یکی از مهم‌ترین چالش‌های چوب، پتانسیل کوچک شدن در محیط‌هایی با دمای پایین و/یا رطوبت کم، و تورم در محیط‌هایی با دمای بالا و یا رطوبت بالا است. همچنین چوب‌هایی که به طور کامل و به درستی در کوره خشک نشده‌اند ممکن است به مرور زمان منقبض شده و ترک بخورند. حتی شکاف‌های خوب درزبندی شده نیز ممکن است باز شوند و دانه‌های انتهایی را در برابر نفوذ رطوبت آسیب‌پذیر کنند. بسیاری از مناطق کشور دمای شدید را تجربه می‌کنند. بنابراین، انبساط و انقباض مصالح ساختمانی بیرونی یک نکته مهم است. با پلی‌یورتان، تنش‌های وارده بر مفاصل و درزها کم است. همچنین در طیف وسیعی از دماها در برابر سایش مقاوم است.

۱۱. ظرفیت تحمل بار:

نسبت وزن به استحکام چشمگیر، آن را به انتخابی جذاب برای نرده‌ها تبدیل می‌کند. فوم پلی‌یورتان از نظر فشار و کشش نیز امتیاز خوبی دارد. حتی زمانی که تحت یک بار سنگین تغییر شکل می‌دهد، ظرفیت قابل توجهی برای از سرگیری شکل اولیه خود در زمانی که بار دیگر وجود ندارد نشان می‌دهد.

۱۲. چسبندگی رنگ:

فوم پلی‌یورتان معمولاً از قبل آماده شده و آماده رنگ می‌شود. رنگ به راحتی به سطح می‌چسبد. چسبندگی عالی رنگ به دلایلی مهم است، از جمله خرد شدن. خاصیت ارتجاعی فوم پلی‌یورتان باعث می‌شود که کمتر در معرض تراشه قرار گیرد. در هنگام ضربه، ماده مقداری از نیرو را جذب می‌کند و خرد شدن را به حداقل می‌رساند.

۱۳. پایداری:

پایداری فوم پلی‌یورتان تا حدی در حال افزایش است زیرا مزیت طول عمر آن باعث کاهش تقاضای آتی در مورد منابع تجدید ناپذیر از جمله چوب قدیمی می‌شود. همچنین، همانطور که محصولات ساختمانی پلی‌یورتان به طور فزاینده‌ای بازیافت می‌شوند، مزیت آن‌ها نسبت به استفاده از الوارهای قدیمی غیرپایدار افزایش می‌یابد. انواع مختلفی از بازیافت مکانیکی وجود دارد، از جمله آسیاب مجدد، پودر کردن، پردازش مجدد ترموپلاستیک، پیوند مجدد و قالب‌گیری فشرده. همچنین جایگزین‌های دیگری مانند مواد اولیه و بازیافت شیمیایی وجود دارد.

۱۴. سهولت نصب:

البته، هزینه‌های نیروی کار بخش مهمی از بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز یا نوسازی است. با فوم پلی‌یورتان، صرفه‌جویی در نیروی کار به روش‌های مختلفی حاصل می‌شود. قالب‌های پلی‌یورتان اغلب دارای طول‌های طولانی‌تری هستند که زمان برش، اتصال و نصب را کاهش می‌دهد. انعطاف‌پذیری عالی همچنین امکان نصب سریع در امتداد دیوارهای منحنی و حاشیه‌های پنجره را فراهم می‌کند. نصب بیرونی را می‌توان در طیف وسیعی از دماهای بیش از ۵۰ درجه فارنهایت انجام داد. برای بهترین نتیجه، سازگار کردن پلی‌یورتان با دمای نصب حداقل به مدت ۲۴ ساعت ایده آل است. از آنجایی که یک محصول ترموست است، فوم پلی‌یورتان در برابر دما بسیار مقاوم است. با این حال، عاقلانه است که از قرار گرفتن در معرض دمای بیش از ۱۴۰ درجه فارنهایت اجتناب کنید. قرار گرفتن در معرض مداوم بالای ۲۰۰ درجه فارنهایت می‌تواند ویژگی‌های فیزیکی پلی‌یورتان با دانسیته بالا را تغییر دهد. از ابزارهای سنتی نجاری برای شکل دادن و برش پلی‌یورتان استفاده کنید.

۱۵. فرایند ساخت:

از آنجایی که قالب‌گیری فوم پلی‌یورتان با ریختن رزین مایع در قالب ساخته می‌شود، ساخت تک تکه اغلب در جایی که چوب نیاز به فرآیند ساخت چند تکه دارد امکان‌پذیر است. به عنوان مثال، یک قالب‌گیری پیچیده تاج ممکن است نیاز به لایه‌کاری چند تکه چوب داشته باشد که باعث افزایش هزینه‌ها در این فرآیند می‌شود.

 

برای 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *