اسپری فوم پلی یورتان عایق صدا، یک فوم سلول باز است که از دو جزء تشکیل شده که هنگام پاشیدن روی دیوارها و سقف ها مخلوط شده و منبسط می شود تا یک سطح را بپوشاند یا یک شکاف یا حفره را قبل از سخت شدن پر کند. یک قسمت از اسپری فوم، مایع پلیمری MDI (متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات) و دیگری ترکیبی از رزین های پلی ال، تاخیرانداز اشتعال، سورفکتانت ها و کاتالیزورها است.

فوم سلول باز:

فوم پلی یورتان سلول باز تا ۱۵۰ برابر حجم اولیه خود منبسط می شود. از آب برای فوم شدن مواد مخلوط شده بر روی دیوار یا حفره استفاده می شود که در آن جا منبسط شده و یک ماتریس سلول باز تشکیل می دهد که کمی تراکم پذیر و انعطاف پذیر باقی می ماند. سلول های باز متصل به هم جریان هوا را به دام انداخته و آن را به یک مانع حرارتی خوب تبدیل می کنند. این فوم جریان هوا را مسدود می کند و دارای R-value حرارتی ۳.۶ در هر اینچ است، اما در برابر رطوبت و بخار نیمه تراوا است.
انواع مختلفی از صداها وجود دارد که ما سعی می کنیم در خانه یا محل کار خود کنترلشان کنیم. امواج صوتی ارتعاشاتی هستند که در هوا حرکت می کنند تا زمانی که با مانعی روبرو شوند. برخی از امواج ممکن است جذب یا منعکس شوند، بنابراین کمتر به سمت جلو حرکت می کند، که می تواند شدت صدا را کاهش دهد. موانع معمولاً روی همه فرکانس ها کار نمی کنند، برخی را جذب می کنند اما برخی دیگر را نه. بی صدا کردن فرکانس های میان برد و بالا آسان است. صداهای ضربه زمانی ایجاد می شوند که چیزی به سطحی در داخل یا خارج سازه برخورد کند. آن ها همچنین به عنوان صداهای ساختاری شناخته می شوند. این ضربه لرزش هوا را از طریق یک مانع وارد فضای دیگری در خانه یا محل کار شما می کند.

اسپری فوم عایق صوتی پلی یورتان، چگونه با کنترل انتشار امواج صوتی، راحتی و آرامش را به فضاهای زندگی می آورد؟ 🔇

رتبه بندی صدا به چه معناست؟

سن و مسائل دیگر در محدوده ای که ما می شنویم نیز نقش دارند. صفر دسی بل در اصل سکوت است. خش خش برگ ها بین ۱۰ تا ۲۰ دسی بل، یک خانه یا محل کار آرام ۴۰ دسی بل و متوسط صدای خیابان یا مهمانی بین ۷۵ تا ۸۰ دسی بل است. یک درام باس، موتور جت یا بوق ماشین می‌تواند ۱۳۰ دسی‌بل صدا ایجاد کند. هرتز (Hz ) برای اندازه گیری فرکانس امواج صوتی استفاده می شود و بلندی شنیده شده یا شدت تولید شده توسط صداهای مختلف را بر حسب دسی بل بیان می کنند.

کلاس انتقال صدا (STC):

STC مقداری است که برای ارزیابی میزان موثر بودن مواد مختلف یا ترکیبی از مواد در بهبود افت انتقال صدا (TL ) بر حسب دسی بل (dB ) استفاده می شود. حرکت ۱۶ فرکانس رایج بین ۱۲۵ هرتز و ۴۰۰۰ هرتز را از طریق مواد یا مجموعه ها رتبه بندی می کند. هرچه صدای کمتری اندازه گیری شود، به این معنی است که تلفات انتقال بیشتر است و رتبه بندی عددی STC بالاتر است.

اسپری فوم عایق صوتی پلی یورتان، چگونه با کنترل انتشار امواج صوتی، راحتی و آرامش را به فضاهای زندگی می آورد؟ 🔇

ضریب کاهش نویز (NRC):

NRC یک سیستم عددی است که برای ارزیابی میزان جذب یا بازتاب امواج صوتی توسط یک ماده آزمایش شده استفاده می شود. این نشان دهنده میانگین نتایج جذب تست شده از چهار محدوده فرکانس رایج یعنی ۲۵۰ هرتز، ۵۰۰ هرتز، ۱۰۰۰ هرتز و ۲۰۰۰ هرتز است. هر چه این مقدار بیشتر باشد، ماده در جذب یا بازتاب صدا بهتر است.
ماهیت متخلخل فوم سلول باز باعث جذب نویز و کاهش صدا می شود. فوم منبسط می شود تا حتی کوچکترین شکاف ها را پر کند و دیوارهای شما را به سازه های عایق صدا با درجه بندی بالا (STC کلاس انتقال صدا) تبدیل می کند. این انبساط و جذب، نفوذ امواج صوتی را بسیار سخت‌تر کرده و به نوبه خود کنترل نویز را افزایش می‌دهد. فوم اسپری به دلیل فرآیند انبساط و آب بندی یک عایق عالی برای گرما و سرما است که به نوبه خود باعث افزایش بهره وری انرژی در کسب و کار شما می شود. همان فناوری که عایق را فراهم می کند، به مسدود کردن صدا نیز کمک می کند. به طور موثر تمام شکاف ها را مهر و موم می کند. عایق اسپری فوم با گسترش و پوشاندن کل سطوح و پر کردن نشتی‌های هوا و سوراخ‌هایی که در غیر این صورت صدا را به داخل یا خارج از خانه شما منتقل می‌کنند، به کاهش صدا کمک می‌کند.

فوم اسپری در مقابل فایبرگلاس در مقابل پانل های آکوستیک: چرا فوم اسپری گزینه بهتری است؟
عایق فوم اسپری نه تنها به دلیل ویژگی های صوتی آن برای عایق صدا خوب است، بلکه به این دلیل که فوق العاده انعطاف پذیر بوده بسیار کارآمد است. در فضاهایی با شکاف های سخت یا چیدمان های عجیب و غریب، نصب فایبرگلاس بسیار دشوارتر است زیرا هر قطعه باید به روشی بسیار خاص بریده شود. اما فوم، منبسط می شود تا حتی کوچکترین شکاف ها را پر کند و از هر گونه صدا یا نشت هوا جلوگیری می کند. وقتی صحبت از طول عمر می شود، فوم دوباره گزینه بهتری است. با گذشت زمان، فایبرگلاس ته نشین می شود و اغلب فضاهای کوچکی را در اطراف لبه ها باقی می گذارد. این شکاف ها کارایی عایق صوتی را کاهش می دهد. بسیاری از افراد ممکن است از پانل های آکوستیک یا فوم آکوستیک برای کمک به سر و صدای اضافی در فضاهای شخصی خود استفاده کنند. با این حال، آن ها فقط با فرکانس‌های بالا کار می‌کنند و نمی‌توانند اتاق را کاملاً عایق صدا کنند.

برای بررسی محصولات مرتبط با صنعت ساختمان، به بخش محصولات وب سایت مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *