مزایا و معایب استفاده از ساندویچ پانل پلی‌یورتان در صنعت ساختمان‌سازی

ساندویچ پانل نوعی مصالح ساختمانی برای پوشاندن دیوارها و سقف‌ها در انواع ساختمان‌ها می‌باشد. ترکیبی از ورق‌های فلزی و مواد عایق ساندویچ شده بین دو ورق برای ساخت پانل استفاده می‌شود. ساندویچ پانل در دو نوع دیواری و سقفی تولید می‌شود که خود پانل دیواری به دو دسته ساده و مخفی، و پانل سقفی در انواع طرح‌های ساده، زبانه‌ای و شیاری، پیچی، قفلی و سرامیکی تولید می‌گردد. مواد مورد استفاده در پانل می‌تواند گالوانیزه و آلومینیوم باشد.

ساندویچ پانل پلی‌یورتانی:

در این نوع از ساندویچ پانل‌ها از پلی یورتان استفاده می‌شود که در دو نوع تولید می‌شود. نوع اول PIR است که از ترکیب پلی‌ال و ایزوسیانورات تولید می‌شود. نوع دوم PUR است که از پلی‌ال و ایزوسیانات تولید می‌گردد. استفاده از کاتالیزور در هر دو نوع برای تسریع ترکیب ضروری است. برای تنظیم فوم از گاز R141استفاده می‌شود. تفاوت این دو نوع در ضد حریق بودن PIR است. عایق بودن برودت و گرما، عایق صدا، مقاوم در برابر رطوبت و وزن سبک از ویژگی‌های این ساندویچ پانل می‌باشد.
پانل‌های PUF پانل‌های ساندویچی ساخته شده از پلی‌یورتان هستند که معمولا بین دو ورق فلزی قرار می‌گیرند. ساندویچ پانل‌های فومی امروزه به دلیل مزایای مختلف در سازه های فولادی کاربرد فراوانی دارند. پانل‌های PUF نیز بسته به نیاز در اندازه‌های مختلف موجود هستند و یک تامین کننده پنل PUF یا تولید کننده پنل PUF باید بتواند آن‌ها را مطابق با مشخصات شما طراحی کند. هسته پانل PUF از پلی‌یورتان ساخته شده است در حالی که داخل و خارج از ورق‌های فلزی نازک تشکیل شده‌اند. این امر به آن‌ها مقاومت در برابر حرارت و صدا و خواص عایق عالی می‌دهد. به همین دلایل معمولاً در ساخت سازه‌های مختلف مانند فرودگاه‌ها، سالن‌های نمایشگاهی، سردخانه‌ها، سالن‌ها و غیره استفاده می‌شود.

مزایای ساندویچ پانل‌های پلی‌یورتانی:

۱. عایق حرارتی:

پانل‌های PUF عایق‌های حرارتی خوبی هستند بنابراین می‌توانند محیط داخلی را از گرمای محیط و نور خورشید محافظت کنند و می‌توانند فضای داخلی را خنک نگه دارند. این بدان معناست که انرژی کمتری برای خنک نگه داشتن محوطه داخل سازه مصرف می‌شود که می‌تواند در هزینه‌های خنک‌سازی داخلی در طول هوای گرم صرفه‌جویی کند. به طور مشابه، اگر دمای بیرون پایین باشد، پانل‌های PUF می‌توانند گرما را در داخل سازه حفظ کنند بنابراین پانل های PUF یک انتخاب ایده‌آل برای صنایع و ساختمان هستند.

۲. عایق صوتی:

به دلیل ساختار ساندویچی پانل‌های PUF، آن‌ها به عنوان سپرهای صوتی خوبی عمل می‌کنند. بنابراین، آن‌ها اجازه عبور صدا را نمی‌دهند و می‌توانند از محیط داخلی در برابر نویزهای بیرونی محافظت کنند. این در سازه‌هایی که نزدیک‌تر به جاده‌های شلوغ، بزرگراه‌ها یا مکان‌های ساخت‌وساز که آلودگی صوتی در آن‌ها زیاد است، بسیار سودمند عمل می کند.

۳. مقاومت در برابر رطوبت:

پانل‌های PUF در برابر آب و هوای شدید مانند: باد، بارندگی یا برف مقاوم هستند و می‌توانند فضای داخلی را از اثرات محیطی محافظت کنند. آن‌ها همچنین در برابر خوردگی مقاوم هستند، بنابراین این نوع ساختار به نگهداری کمتری نیاز دارد زیرا می‌تواند در برابر آب و هوای نامساعد مقاومت کند. این امر استفاده از آن‌ها را در سازه‌های ساخته شده در هر نوع موقعیت جغرافیایی آسان می‌کند.

۴. وزن کم:

ورق‌های عایق PUF در مقایسه با اندازه خود معمولا سبک‌تر هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را جا به جا کرد. همچنین کار با آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. بنابراین، نصب را می‌توان با نیروی انسانی نسبتاً کمتری انجام داد. این به نوبه خود هزینه ساخت و ساز ترکیبی مواد و نیروی کار را کاهش می‌دهد که منجر به صرفه‌جویی بیشتر می‌شود.

۵. عمر طولانی:

از آنجایی که پانل‌های ساندویچ PUF نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمی دارند و می‌توانند انواع آب و هوا را تحمل کنند، بسیار بادوام هستند و عمر طولانی دارند. آن‌ها برای سازه‌هایی که برای مدت طولانی ساخته شده‌اند ایده آل هستند. در عین حال، آنها خیلی گران نیستند، بنابراین یک انتخاب عالی برای انواع پروژه‌های ساختمانی است.

معایب ساندویچ پانل پلی‌یورتانی:

از معایب ساندویچ پانل‌های پلی‌یورتانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. محدودیت‌هایی برای تولید محصول در ضخامت‌های مختلف وجود دارد.
۲. مواد اولیه آن وارداتی است.
۳. در حال حاضر، عیب اصلی ساندویچ پانل‌ها عدم توانایی آن‌ها در تحمل بارهای اضافی ساختمانی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *