پلی یورتان و افزایش استحکام و ایمنی بدنه خودرو 🚐

از اوایل سال ۱۹۶۰، صنعت خودروسازی، پلی یورتان ها را برای بسیاری از مصارف پذیرفته است. پس از اختراع فوم پلی یورتان در سال ۱۹۵۴، خودروسازان شروع به ادغام فوم PU ریجید در پانل های بسیاری از وسایل نقلیه کردند. در عصر مدرن، نه تنها در پانل‌ها، بلکه در صندلی‌های اتومبیل، سپرها، عایق‌های تعلیق و بسیاری از اجزای داخلی دیگر نیز استفاده می‌گردد. پلی یورتان یک پلیمری بوده که به طور گسترده در سراسر صنعت خودرو برای ساخت وسایل نقلیه استفاده می گردد. بیشتر پلی یورتان ها پلیمرهای گرما سخت بوده و این بدان معناست که هنگام گرم شدن ذوب نمی شوند. رایج ترین کاربردهای پلی یورتان در صنعت خودروسازی در ساخت فوم نشیمنگاه ها با قابلیت ارتجاعیت بالا، پانل های عایق فوم ریجید، عایق های تعلیق، سپرها و سایر قطعات داخلی خودرو می باشد. در بریتانیا در سال ۲۰۱۶، ۱.۷ میلیون خودروی سواری ساخته شد که ۸.۵ درصد افزایش نسبت به سال های قبل داشته و بالاترین میزان تولید در ۱۷ سال بوده است. با توجه به تبدیل شدن خودروهای سواری به بازاری با سرعت رشد بالا، مزایای استفاده از فوم های پلی یورتان در این بخش بسیار گسترده بوده و سازندگان خودرو از مزایای آن استقبال بیشتری می کنند. عدم انتشار گازهای گلخانه ای، حفاظت از محیط زیست، ایمنی و مقرون به صرفه بودن تنها تعدادی از عواملی بوده که متخصصان خودرو باید در طراحی و مهندسی خودرو جدید در نظر بگیرند.
استفاده از فوم پلی یورتان می تواند تجربه کاربری و عملکرد خودرو را از طریق:

  • صرف سوخت بهتر به دلیل کاهش وزن
  • راحتی
  • مقاومت در برابر فرسودگی و خوردگی
  • عایق حرارتی 
  • جذب صدا و انرژی
  • ایجاد نماید.

تطبیق پذیری:

طراحی و ساخت صندلی های خودرو بسیار مهم است. سبکی، راحتی و ایمنی عوامل مهمی هستند که در حمل و نقل مدرن باید در نظر گرفته شوند. صندلی های بالشتکی در حال حاضر با استفاده از فوم پلی یورتان تولید می شوند. به عنوان یک ماده، راحتی و پشتیبانی را بدون از دست دادن شکل خود فراهم می کند. فوم PU نیز می تواند در دانسیته های مختلف تولید شود که راحتی و قابلیت های طراحی بیشتری را ارائه می دهد. فوم پلی یورتان برای سال ها شکل خود را حفظ کرده، بدون اینکه ناهموار گردد.

راحتی در استفاده:

فوم پلی یورتان قالب گیری و حک کردن اشکال، متناسب با طرح را برای تولیدکنندگان آسان می کند. سهولت تولید بالشتک های فوم PU و نمونه های اولیه با استفاده از طراحی به کمک کامپیوتر آن را به ماده ای محبوب برای طراحان و سازندگان خودرو در سراسر جهان تبدیل کرده است. فوم PU همچنین استفاده از فناوری خودروها با قابلیت ادغام سیم‌کشی برای صندلی‌های گرم کننده و حتی سیستم‌های ماساژ فراهم می کند.

بهره وری انرژی:

پلی یورتان از زمان معرفی آن به صنعت حمل و نقل، به دلیل ماهیت سبک وزنی خود به کاهش تأثیر ما بر محیط زیست کمک کرده است. وزن کمتر در خودرو به این معنی است که عملکرد خودرو از طریق کاهش مصرف سوخت افزایش می یابد.

ایمنی:

صندلی نقش بسیار مهمی در ایمنی طراحی خودرو دارد. در صورت تصادف خودرو، صندلی باید ضربه کاربر را جذب کرده و در عین حال از قاب داخلی داخل صندلی نیز محافظت کند. پلی یورتان نسبت استحکام به وزن فوق العاده ای داشته که آن را به اندازه کافی محکم می نماید تا در برابر ضربه مقاومت کند.

راحتی:

در بازار خودرو امروز، انتظار می رود صندلی ها به خوبی طراحی، ارگونومیک و راحت باشند. یکی دیگر از اهداف صندلی ماشین این است که از بدن کاربر در حالت ثابت برای مدت طولانی، محافظت کند. در مسافت‌های طولانی اگر وضعیت بدنی افراد در طول سفر نامناسب باشد، باعث مشکلات سلامتی می شود.

 برای مطالعه بیشتر در رابطه با محصولات پلی یورتانی و سیستم های صنعت خودرو، مانند فیلتر هوا و… به بلاگ نیک پلی یورتان مراجعه کنید.

استفاده از فوم پلی یورتان می تواند تجربه کاربری و عملکرد خودرو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *