راه حل های جدید بازدارنده شعله برای فوم های PU انعطاف پذیر در کاربردهای خودرویی

به دلیل افزایش نیازهای OEM مانند انتشار کمتر مواد سمی در محیط، افزایش خواص پیری و بهبود پروفایل سمیت، علاقه روزافزونی به بازدارنده شعله جدید برای فوم‌های پلی‌یورتان انعطاف‌پذیر در کاربردهای خودرو وجود دارد. برای رفع این نیازها می توان از مفاهیم مختلفی استفاده کرد. در این جا، مزایا و معایب این مفاهیم (به عنوان مثال، بازدارنده های شعله پلیمری یا واکنشی) به طور کلی مورد بحث قرار می گیرد. علاوه بر این، بازدارنده های جدید بر پایه فسفر ارائه شده است و عملکرد این محصولات در فوم پلی یورتان انعطاف پذیر با سایر بازدارنده های شعله شناخته شده مقایسه می شود. علاوه بر این، تأثیر محصولات مختلف بر پردازش، خواص فوم و انتشار مورد بحث قرار می‌گیرد. نتایج نشان می‌دهد که مواد جدید بازدارنده شعله می‌توانند به مطابقت با نیازهای روزافزون برای فوم‌های انعطاف‌پذیر خودرو کمک کنند.
صنعت فوم پلی یورتان انعطاف پذیر، با چالش های جدیدی در مورد بازدارنده های شعله (FR) مواجه است که ناشی از افزایش نیازهای صنعت خودرو می باشد. این الزامات شامل موضوعات مختلفی می شود.
· بیشتر OEM های خودرو به استانداردهای کیفیت بالاتری برای فضای داخلی، به ویژه سطوح آلایندگی کمتر نیاز دارند. بنابراین، آزمایش‌های انتشار دقیق‌تر (مانند VDA 277 و VDA 278 ) توسط OEM‌های منفرد در سال‌های گذشته معرفی شده‌اند.
· طول عمر وسایل نقلیه در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است و بنابراین، OEM ها استانداردهای پیری را به صورت جداگانه برای فضای داخلی خودرو معرفی کرده اند.
· استانداردهای آتش سوزی تا حدی برای وسایل نقلیه تشدید شده است، به عنوان مثال، در صنعت امروزی، OEM های بیشتری درخواست می کنند که استاندارد UL 94 V را به جای MVSS 302 برای قطعات مورد استفاده در محفظه موتور پاس کنند.
بنابراین، به منظور انطباق با این الزامات فزاینده، علاقه زیادی برای مواد جدید بازدارنده شعله برای فوم های پلی یورتان انعطاف پذیر (PU ) در کاربردهای خودرو انتظار می رود. به طور کلی می توان از چهار مفهوم مختلف برای رفع این چالش ها استفاده کرد:

  1. استفاده از مواد افزودنی بازدارنده شعله، که در حال حاضر برای فوم های PU رایج است.
  2. افزودن مواد بازدارنده شعله مبتنی بر نمک جامد به فوم PU
  3. استفاده از مواد بازدارنده شعله پلیمری
  4. ادغام بازدارنده های شعله با گروه های واکنشی در فوم PU

محلول های ضد شعله جدید مبتنی بر فسفر بر اساس مفاهیم مختلف وجود داشته که می تواند در فوم های PU انعطاف پذیر برای کاربردهای خودرو استفاده گردد. عملکرد بازدارنده شعله عمدتاً به محتوای فسفر بستگی داشته و کمتر به مفهوم شیمیایی ترکیب که یک ماده افزودنی، پلیمری یا واکنشی است، بستگی دارد. از سوی دیگر، بدیهی است که مفهوم ترکیب یک ماده واکنش پذیر در زنجیره پلیمری در مقایسه با ترکیبات افزودنی یا پلیمری تأثیر بیشتری بر خواص فوم از جمله پیری دارد. محدودیت های مفاهیم مختلف در کمک به انتشار فوم آشکار می شود. بازدارنده های شعله افزودنی، مانند TDCP و(Disflamoll® ۵۱۰۹۲) FR1، به دلیل فراریت ذاتی بالاتر، سهم بیشتری در انتشار فوم در مقایسه با بازدارنده های شعله الیگومری یا واکنشی دارند. یک استثنا(Levagard® TP LXS 51114) FR2 است که انتشار کمی را نشان می دهد، زیرا وزن مولکولی بالایی دارد. TDCP، یک بازدارنده استاندارد برای فوم PU انعطاف‌پذیر، عملکرد خوبی را در تست انتشار DIN 75201 ارائه می‌کند، اما در تست‌های انتشار دقیق‌تر VDA 277 و VDA 278 تنها عملکرد متوسطی دارد.
مفاهیم مختلف تاثیر قابل توجهی بر سهم سوختگی بازدارنده های شعله در فوم های انعطاف پذیر ندارند. در اینجا ماهیت شیمیایی یک ماده بر کمک به سوختگی فوم غالب است. نتایج آزمایش برای پیری حرارتی ثابت می‌کند که بازدارنده‌های شعله الیگومری و واکنشی می‌توانند با عملکرد بازدارنده‌های شعله افزودنی مطابقت داشته باشند یا حتی از آن ها بهتر عمل کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *