معرفی انواع فوم فلکسیبل پلی یورتانی مورد استفاده در ساخت مبلمان

فوم پلی یورتان فلکسیبل یک پلیمر گرماسخت است. در طیف گسترده ای از کاربردهای بادوام، به ویژه در تشک ها، مبلمان روکش دار و وسایل نقلیه استفاده می شود. به عنوان مثال، نزدیک به ۹۰٪ تشک های تولید شده در اتحادیه اروپا حاوی فوم PU (بین ۲ تا ۳۰ کیلوگرم در هر واحد) هستند و تقریباً تمام اثاثیه یا لوازم داخلی مبلمان از فوم PU ساخته شده است. زنجیره تامین فوم PU در دهه های گذشته تلاش زیادی برای بهبود کارایی منابع خود در مرحله تولید انجام داده است. امروزه، تقریباً تمام ضایعات تولید فوم PU توسط فوم سازها و مبدل ها به عنوان فوم تریم (به عنوان مثال برای پر کردن بالش) و برای تولید محصولات فوم چسبانده شده پلی یورتان (مثلاً برای زیرسازی فرش) فروخته می شوند. بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵، این صنعت مصرف انرژی خود را ۸ درصد و انتشار CO2 را ۲۴ درصد کاهش داده است. با این حال، مرحله پایان عمر (EoL ) یا مرحله پس از مصرف، از نظر تاریخی برای فوم PU فلکسیبل چالش برانگیز بوده است، زیرا در اجسام حجیم پیچیده ای گنجانده شده که برای بازیافت جمع آوری نمی شوند. صنعت فوم PU فلکسیبل به طور گسترده در سال گذشته برای مقابله با این چالش کار کرده است.

فوم پلی یورتان فلکسیبل

پلی یورتان اولین بار در سال ۱۹۳۷ در آلمان ساخته شد. ناسا (آژانس فضایی آمریکای شمالی) در سال ۱۹۶۶ پیشگام توسعه “فوم حافظه دار” بود و اخیراً این فوم برای مبلمان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. فوم پلی یورتان فلکسیبل (FPF ) به طرق مختلف بر زندگی ما تأثیر می گذارد و برنامه های کاربردی جدید به طور منظم در حال گسترش هستند. به عنوان بالشتک برای طیف گسترده ای از محصولات مصرفی و تجاری از جمله مبلمان، کوسن فرش، حمل و نقل، ملافه، بسته بندی، منسوجات و الیاف استفاده می شود. استفاده از FPF بیشتر از طریق روش slabstock است که عمدتاً برای کوسن فرش و مبلمان استفاده می شود. همانطور که برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت، فوم پلی یورتان فلکسیبل به سرعت راه خود را به ساخت مبلمان باز کرد و جایگزین فوم های لاتکس گران قیمت و بالشتک های ساخته شده با فنرها و الیاف شد. تنها در چند سال، فوم پلی یورتان به ماده انتخابی برای اثاثیه یا لوازم داخلی مبلمان و صندلی‌های ماشین تبدیل شد و در بیشتر موارد جایگزین پر کردنی‌های سنتی‌تر مانند موهای حیوانات شد، زیرا کار با آن ارزان‌تر و سریع‌تر بود. ساخت FPF به شکل های سفارشی به تولیدکنندگان انعطاف بیشتری در طراحی داد. فوم را می توان در ترکیب با الیاف استفاده کرد تا به کوسن ها احساس سطحی لوکس و راحتی پایدار بدهد. فوم‌های با انعطاف‌پذیری بالا (HR ) پشتیبانی و دوام بیشتری را ارائه می‌کنند و «احساس» بالشتکی شبیه سازه‌های فنری گران‌تر را ایجاد می‌کنند. FPF مزایای زیر را ارائه می دهد:

  •  راحتی
  •  ماندگاری
  •  تاب آوری
  •  جذب انرژی

این فوم پرکاربرد، سبک و بادوام است. خانواده های مختلف فوم که در طول زمان ایجاد شده اند به سازندگان مبلمان و اثاثیه یا لوازم داخلی این امکان را می دهد که طیف گسترده ای از انواع فوم هر کدام با خواص خاص و کاربردهای ترجیحی را داشته باشند. فوم ها در ضخامت ها، تراکم های مختلف موجود هستند و انتخاب فوم مورد استفاده باید در کاربردهای اثاثیه یا لوازم داخلی به دقت مورد توجه قرار گیرد.
در صنعت مبلمان به صورت کلی دو نوع فوم فلکسیبل پلی یورتانی استفاده می شود: فوم های slabstock ( بلوکی) و قالبی. فوم های slabstock به صورت بلوکی توسط مبلمان سازها خریداری شده و آن ها در ضخامت ها و ابعاد مختلف برش داده می شوند و در نهایت در قالب مبلمان لقمه گذاری می گردند. این فوم ها به صورت پیوسته تولید شده و خط تولید مجهز و بزرگی برای تولید آن ها لازم است. این فوم ها دانسیته پایینی داشته و قیمت نهایی تولید آن ها نسبت به فوم های قالبی کمتر است. فوم های فلکسیبل پلی یورتان تولید شده از روش اسلب استاک از انعطاف پذیری و نرمی و راحتی نسبتا پایینی برخوردار هستند. به خاطر قیمت تمام شده پایین این نوع فوم ها، استفاده از فوم بلوکی در صنعت مبلمان بسیار رایج است. کیفیت فوم های بلوکی را می توان از طریق عدد دانسیته آن ها بررسی کرد که هرچه دانسیته بالاتری داشته باشند، کیفیت بالاتری دارند.
نوع دیگر فوم های مبلمان، فوم های قالبی هستند. این فوم ها در ابعاد و اشکال مختلف تولید می شوند. معمولا ابعاد این فوم ها ۱ متر در ۱ متر با ضخامت ۱۰ تا ۱۳ سانتی متر است. یکی از ویژگی های فوم های قالبی این است که دارای پوسته هستند، در نتیجه می توانند پارچه مبلمان را به خوبی نگه دارند. فوم های قالبی دارای طول عمر بالا و انعطاف پذیری و نرمی خوبی هستند. قیمت فوم های قالبی نسبت به فوم های بلوکی گران تر است زیرا فرآیند تولید پیچیده تری دارند. فوم های قالبی همچنین دارای ۲ دسته کلی هستند:

  1.  فوم هایی که دارای دانسیته و انعطاف پذیری بالایی هستند که این فوم ها احساس راحتی عالی ایجاد می کنند.
  2. فوم هایی که دارای دانسیته پایینی هستند و سفتی زیادی دارند، که این فوم ها نیز به وفور در صنعت مبلمان سازی استفاده می شوند و به علت قیمت تمام شده پایین تر، مصرف بالایی دارند.
فوم فلکسیبل پلی یورتانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *