نحوه عملکرد فوم های پلی یورتان ایمن در برابر رطوبت

کنترل رطوبت هوای داخلی کلید سلامت ساختمان ها است. حتی اگر در نگاه اول نتوانیم میزان بخار آب موجود در اتاق را درک کنیم، به طور متوسط هر فرد روزانه بین ۳ تا ۵ لیتر بخار آب تعریق می کند. باید بخار تولید شده از فعالیت خانه را به این عدد اضافه کنیم: دوش، حمام، ماشین لباسشویی، آشپزی، گیاهان، حیوانات خانگی، نشتی های کنترل نشده و غیره. طبق مقررات فعلی، رطوبت نسبی توصیه شده برای فضای داخلی باید بین ۴۰ تا ۶۰ درصد باشد. با این حال، زمانی که کمتر یا بالاتر باشد، مشکلاتی هم برای کاربران و هم برای ساختمان ایجاد می کنند. به عنوان مثال، اگر رطوبت نسبی خانه از ۶۰ درصد بیشتر شود، کپک ایجاد شده، باکتری‌ها و ویروس‌ها راحت‌تر تکثیر می‌شوند، آب روی سطوح سرد مانند پنجره‌ها و دیوارها متراکم شده و همه این‌ها وضعیت کلی خانه را تخریب می کنند. یکی از راه حل های کنترل چنین رطوبت داخلی در ساختمان ها عایق پلی یورتان است. پلی یورتان به عنوان یک غشای تنظیم کننده رطوبت عمل کرده، زیرا هم ضد آب بوده و هم در برابر بخار آب نفوذ پذیر است. چنین درجه ای از نفوذپذیری بخار آب را می توان با افزایش دانسیته فوم پلی یورتان و محتوای سلول بسته کاهش داد.
ورود آب یا رطوبت می تواند هدایت حرارتی برخی از عایق ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در حدود ۱ درصد رطوبت حجمی، هدایت حرارتی برخی از مواد تا حدود ۸۵ درصد افزایش می یابد. به دلیل ساختار سلول بسته، عایق پلی یورتان ریجید، به سختی تحت تأثیر آب یا رطوبت قرار می گیرد: آب را جذب یا انتقال نداده، یعنی عمل مویرگی ندارد، و بنابراین رطوبت معمولی در ساختمان ها منجر به افزایش رسانایی حرارتی آن نمی گردد. انتشار بخار آب نمی تواند باعث افزایش سطح رطوبت در صفحات عایق فوم پلی یورتان ریجید گردد، مگر اینکه این صفحات از نظر ساختاری به درستی نصب نشده باشند. توانایی عایق PUR/PIR در مقاومت در برابر آب و بازگشت سریع به عملکرد قبلی پس از قرار گرفتن در معرض رطوبت بیش از حد، آن را به گزینه ای ارجح برای ساختمان های مقاوم در برابر سیل تبدیل می کند.

فوم پلی یورتان ریجید به دلیل ساختار سلول بسته و ماهیت آبگریز، تمایل بسیار کمی برای جذب آب از خود نشان می دهد. جذب آب در آزمون مقیاس کوچک در آزمایشگاه معمولاً زیر ۲ درصد است. به همین دلیل، فوم پلی یورتان ریجید از نظر مقاومت در برابر آب بهتر از سایر مواد عایق در کاربردهای دیواری یا سقفی عمل می کند. مقاومت در برابر آب فوم پلی یورتان ریجید یک ویژگی بسیار مهم است که می تواند در کاربردهای خاص مزایایی به همراه داشته باشد. به لطف ساختار سلول بسته و ماهیت آبگریز، فوم پلی یورتان ریجید تمایل بسیار کمی به جذب آب دارد. اطلاعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد جذب آب معمولاً کمتر از ۲ درصد حجمی است. با این حال، این آزمایش‌ها در مقیاس کوچک مانند EN 12087 یا EN 1609 هستند که در شرایط استاتیک انجام شده و قرار گرفتن در معرض واقعی فوم پلی‌یورتان ریجید را در برابر باران یا باد نشان نمی‌دهند، که برای ارزیابی پتانسیل مقاومت در برابر آب مواد به صورت واقعی مطلوب است.

 برای بررسی نحوه عملکرد دیگر محصولات پلی یورتانی، مقالات وب سایت را بررسی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *