راهنمای انتخاب ساندویچ پانل مناسب:

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل محصولی است که برای پوشش دیوارها و سقف ساختمان‌ها استفاده می‌شود. هر پانل شامل یک هسته از مواد عایق حرارتی است که از هر دو طرف با ورق فلزی پوشیده شده است. انواع ساندویچ پانل به‌طورکلی بر اساس مواد عایق حرارتی مورداستفاده به‌عنوان هسته گروه‌بندی می‌شوند. ساندویچ پانل با هسته‌های EPS (پلی‌استایرن منبسط شده)، پشم معدنی و پلی‌یورتان (PIR یا پلی ایزوسیانورات) همگی به‌راحتی در دسترس هستند. این مواد عمدتاً از نظر عملکرد عایق حرارتی، عملکرد عایق صدا، واکنش در برابر آتش و وزن متفاوت هستند.
ساندویچ پانل یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین عایق‌ها، بادوام بیشتر، زمان نصب کوتاه‌تر، نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری و ظرفیت بیشتر برای عایق صوتی و حرارتی است. علاوه بر این، آن‌ها را می‌توان با انواع مختلف پانل‌ها برای هر مورد، با تمام نیازهای ساختمان سازگار کرد.

انواع پانل‌ها باتوجه‌به کاربرد:

۱. ساندویچ پانل برای نما:

انواع روکش‌های ساندویچ پانل آن‌ها را به انتخابی بسیار محبوب برای نما تبدیل کرده است. از مزایای آن می‌توان به سبکی، زیبایی و عملکرد بالای عایق اشاره کرد. از این نوع پانل‌ها عمدتاً برای عایق‌کاری نما و دیوارها و همچنین دیوارهای داخلی استفاده می‌شود. آن‌ها برای ساختمان‌های صنعتی، مراکز ورزشی، ساختمان‌های مسکونی و عمومی مناسب هستند.

۲. ساندویچ پانل برای سقف:

در این حالت، پانل‌ها، بر خلاف پانل‌های نما، به‌شدت در معرض تأثیر باران، برف یا باد و همچنین وزن خود قرار دارند. آن‌ها بر روی پشت‌بام انواع ساختمان‌ها نصب می‌شوند، اگرچه بیشتر در سقف‌هایی با حداقل شیب ۷٪ استفاده می‌شوند. نصب آن‌ها معمولاً با اتصالات ضد آب ترکیب می‌شود که نصب را سریع و آسان می‌کند و باعث کاهش عایق سقف نمی‌شود. از پیچ‌هایی نیز برای تثبیت آن‌ها به سازه استفاده می‌شود و از سیستم‌های آب‌بندی برای جلوگیری از نشت آب استفاده می‌گردد. ابتدایی‌ترین مدل‌های ساندویچ پانل سقفی دارای روکشی نیست که نما را زیبا کند. به همین دلیل، گزینه‌ای از ساندویچ پانل کاشی وجود دارد که دارای روکش فلزی است که ظاهری شبیه به کاشی و سرامیک دارد؛ بنابراین بیشتر در ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. همچنین نوع خاصی از ساندویچ پانل برای سقف مزارع وجود دارد، با یک ماده خاص که محافظت بیشتری را برای مقاومت در برابر شرایط محیطی ویژه‌ای که پانل در معرض آن قرار می‌گیرد، فراهم می‌کند.

۳. پانل‌های تبرید:

این پانل‌ها برای عایق‌کاری فضاهای تحت کنترل دما مانند اتاق‌های سرد یا فریزرها استفاده می‌شوند. در این موارد، انواع ساندویچ پانل‌های مورداستفاده ضخیم‌تر هستند تا در برابر دمای بسیار پایین مقاومت کنند. آن‌ها عایق مطلوبی را ارائه می‌دهند و به‌راحتی نصب می‌شوند.

ویژگی‌ها و خواص ساندویچ پانل:

این سیستم عایق پیش‌ساخته به دلیل سبکی خود، متمایز است و نصب را به یکی از مزایای بزرگ آن تبدیل می‌کند؛ زیرا سریع و آسان نصب می‌شود. به همین ترتیب، ساندویچ پانل را می‌توان از نظر اندازه، ضخامت و پرداخت سفارش داد. همچنین دارای ضریب هدایت حرارتی پایینی است که آن را به یک عایق حرارتی عالی بادوام عالی به لطف محافظت از لایه‌های بیرونی آن تبدیل می‌کند که در برابر آتش نیز بسیار مقاوم است. ساندویچ پانل‌ها همچنین به دلیل غیرقابل‌نفوذ بودن در برابر آب، بخار و هوا متمایز هستند که باعث افزایش عمر مفید آن‌ها می‌شود. آن‌ها همچنین به‌عنوان عایق صوتی عالی عمل می‌کنند.

نکات مهم در هنگام خرید ساندویچ پانل:

۱. نوع ورق ساندویچ پانل در هنگام خرید:

ورق‌هایی که برای تولید ساندویچ پانل‌های سقفی یا دیواری استفاده می‌شوند از جنس فلز آلومینیوم، آلو زینک یا گالوانیزه هستند که هر کدام از این ورق‌ها بر اساس درخواست و نوع کاربرد مشتری قابل‌استفاده هستند. درصورتی‌که از ورق نامرغوب برای پوشش خارجی ساندویچ پانل استفاده شود، این مصالح بعد از مدت کوتاهی دچار زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شوند.

۲. نوع فوم ساندویچ پانل:

در هسته ساندویچ پانل یک‌لایه فوم از جنس پلی‌یورتان، پلی‌استایرن، پشم سنگ، xps و پشم‌شیشه قرار می‌گیرد که نقش عایق را در ساندویچ پانل ایفا می‌کند. هر کدام از فوم‌هایی که برای تولید پانل‌های سقفی و دیواری استفاده می‌شوند ویژگی‌ها و مزایای مخصوص به خود را دارند. از میان فوم‌های ذکر شده، فوم پلی‌یورتان با دانسیته ۴۰ به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین فوم‌های موجود در بازار به شمار می‌رود که به‌عنوان فوم ضدحریق شناخته شده است و در برابر سرما و گرما عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد

۳. دستگاه تولید ساندویچ پانل:

درصورتی‌که از دستگاه‌هایی برای تولید ساندویچ پانل استفاده شود که استانداردهای کافی را نداشته باشد قطعاً پانل‌هایی که تولید می‌کند، کیفیت خوبی نداشته و مشکلاتی هنگام نصب آن‌ها به وجود خواهد آمد. این امر باعث می‌شود هزینه‌های بیهوده و اضافی به مشتریان این مصالح تحمیل شود.

اگر شما هم نیاز به تهیه ساندویچ پانل پلی یورتانی دارید می توانید از طریق بخش خرید سیستم های صنعت ساختمانی اقدام کنید و این محصول را تهیه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *