شیمی پلی یورتان دارای مجموعه ای منحصر به فرد از کیفیت بوده که به این مواد اجازه داده تا توسط شیمیدان ها در کاربردهای مختلف برای بهبود زندگی روزمره ما استفاده شوند. این کاربردها شامل حفظ انرژی، زیرساخت ها و توسعه شهرهای پایدار است. برای مثال، ساختمان‌های مجهز به فوم اسپری پلی‌یورتان و وسایل نقلیه سبک‌تر با فوم پلی‌یورتان، انرژی کمتری مصرف کرده و در نتیجه انتشار کربن را کاهش داده و به ایجاد جامعه ای با وابستگی کمتر به کربن کمک می‌کنند و از مبارزه با تغییرات آب و هوایی و تخریب لایه ازن حمایت می‌کنند. پلی یورتان ها با داشتن نسبت مقاومت به وزن عالی، خواص عایق و آب بندی هوا، دوام و تطبیق پذیری، به حفظ منابع طبیعی و حفظ محیط زیست با کاهش مصرف انرژی کمک می کنند.

پلی یورتان ها به افزایش دسترسی به انرژی پاک و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کنند:

هدف توسعه پایدار “تضمین دسترسی به انرژی مقرون به صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه” است. پلی یورتان ها می توانند با سفت کردن پوشش ساختمان به کاهش هزینه های انرژی کمک می کنند. برای مثال نحوه استفاده از پلی یورتان ها در کاربردهای ساختمانی است. ساخت و ساز نزدیک به ۴۴ درصد از مصرف پلی یورتان در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده و آن را به بزرگترین بازار مصرف نهایی مواد پلی یورتان تبدیل کرده است. شکاف‌ها، سوراخ‌ها، ترک‌ها و نشت هوا در ساختمان‌ها می‌تواند هزینه‌های انرژی را به‌طور غیرضروری بالا برده و باعث شود منابع ارزشمند به هدر بروند. ۴۰ درصد انرژی ساختمان در اثر نفوذ هوا از بین می رود. SPF هم به عنوان عایق و هم به عنوان یک درزگیر هوا یا مانع هوا عمل کرده و گوشه ها و شکاف هایی را که اجازه خروج هوا را داده، می بندد. SPF همچنین یک مانع رطوبتی، بدون نیاز به هیچ محصول اضافی ایجاد می کند.
آب بندی ساختمان ها با SPF می تواند هزینه های انرژی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. عایق بندی و آب بندی هوا با فوم اسپری میزان انرژی مورد نیاز برای گرم کردن و خنک کردن خانه را کاهش داده، در نتیجه انتشار کربن کاهش می یابد، بهره وری انرژی را افزایش و قبوض آب و برق را کاهش می دهد. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که محصولات فوم اسپری تا ۶۷ سال عملکرد بهتری از سایر محصولات عایق و آب بندی هوا داشته و به صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای سال به سال ادامه می دهند. مثال دیگر در تولید انرژی های تجدیدپذیر نحوه استفاده از رزین های پلی یورتان در تولید پره های توربین بادی است. خواص مکانیکی برتر، مقاومت در برابر خستگی، کارایی و سازگاری با فایبرگلاس، آن ها را به انتخابی مناسب برای طراحی تیغه های سبک تر و طولانی تر تبدیل می کند. ویسکوزیته کم آن‌ها می‌تواند تزریق سریع‌تری نسبت به سایر رزین‌های ترموست در طول تولید تیغه ایجاد کند. علاوه بر این، سیستم های پلی یورتان به دلیل ویژگی های بسیار موثر اکسیژن و مانع رطوبت و همچنین چسبندگی عالی آن ها، به عنوان مواد کم هزینه و محصور کننده برای پانل های خورشیدی ارزیابی شده اند.

پلی یورتان ها به افزایش استحکام قفسه زیرساخت کمک می کنند:

تمرکز هدف توسعه پایدار “ساخت زیرساخت های انعطاف پذیر، ترویج صنعتی شدن فراگیر و پایدار و تقویت نوآوری” است. فوم پلی یورتان می تواند به افزایش استحکام قفسه بندی – توانایی مقاومت در برابر بادهای شدید و طوفان ها – در ساختمان ها کمک کرده و خانه های قوی تر با طول عمر طولانی تر و پایدارتر ایجاد کند. SPF تنها محصول ساختمانی است که می تواند بدون نیاز به هیچ محصول دیگری عایق بندی، آب بندی و ایجاد یک مانع رطوبتی باشد. به عنوان مثال، یک سیستم سقف SPF می تواند عمری بیش از ۳۰ سال داشته باشد. استفاده از فوم اسپری سلول بسته در حفره دیوارها به دلیل توانایی فوم در انطباق و چسبیدن به سطحی که روی آن پاشیده می شود، دوام سیستم دیوار را افزایش می دهد. یک دیوار با عایق فوم اسپری در مقایسه با مجموعه دیواری بدون فوم اسپری، استحکام قفسه بندی یا توانایی حفظ شکل خود را تحت فشار بیشتری دارد.

پلی یورتان ها به افزایش راندمان انرژی و انعطاف پذیری کمک می کنند:

فوم پلی یورتان می تواند به افزایش بهره وری انرژی در ساختمان ها و حمل و نقل و به جوامع پایدارتر کمک کند. فوم های پلی یورتان و پلی ایزو ریجید با ساختاری بسیار قوی و در عین حال سبک و با دانستیه کم ساخته می شوند که هم از نظر ابعادی پایدار است و هم در برابر رطوبت با انتقال بخار کم، مقاوم است. کیفیت پلی یورتان ریجید و فوم پلی یورتان باعث کاهش انتقال انرژی، مقاومت در برابر رطوبت، حفظ ثبات ابعادی و آب بندی در برابر جریان هوا می شود. مزایای زیست محیطی فوم پلی یورتان ریجید شامل افزایش بهره وری انرژی، کاهش مصالح ساختمانی و کاهش وزن پروژه است. به عنوان مثال تخته لمینت پلی یورتان یکی از محبوب ترین عایق های مورد استفاده در سقف های معمولی است. عمدتاً درعایق کاری سقف و دیوارها استفاده شده و اکثریت کل فوم پلی یورتان ریجید در کاربردهای ساختمانی را به خود اختصاص می دهد. پلی یورتان ها در مورد راحتی، دوام و وزن سبک وسایل نقلیه یک ماده انتخابی بوده و نقش کلیدی در پایدارتر کردن وسایل حمل و نقل ما دارند. علاوه بر راحتی، ویژگی‌های وزن کم این قطعات باعث می‌شود تا راندمان سوخت بالاتری برای وسایل نقلیه به همراه داشته باشد که در طول چرخه عمر آن ها کربن کمتری ایجاد می‌کند. همچنین انتظار می رود که مواد پلی یورتان به انتقال از یک وسیله نقلیه موتور احتراق داخلی (ICE ) به یک وسیله نقلیه الکتریکی (EV ) کمک کند.
با جایگزینی مواد معمولی مانند فولاد با آلومینیوم یا پلی یورتان، سازندگان تجهیزات اصلی (OEMs ) می توانند وزن خودروهای الکتریکی را کاهش دهند و به آن ها اجازه دهند مسافت های طولانی تری را در هر بار شارژ طی کنند. علاوه بر این، باتری‌های EV با جداسازی شوک و لرزش با فوم پلی‌یورتان، انعطاف‌پذیرتر بوده و می‌توانند دوام بیشتری داشته باشند. کیفیت پلی یورتان ها به آن کمک می کند تا به یک جزء مهم در بهره وری انرژی، زیرساخت های انعطاف پذیر و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تبدیل شود. دسترسی به انرژی پاک، زیرساخت‌های قوی و نوآوری، همگی به توسعه شهرها و جوامع پایدار کمک می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *