پوشش پلی‌یورتان یک لایه پلی‌یورتانی است که به منظور محافظت از سطوح مختلف روی آنها اعمال می‌شود. این پوشش‌ها به محافظت از بسترها در برابر انواع خوردگی، هوازدگی، سایش و سایر فرآیندهای تخریبی کمک می‌کنند. پلی‌یورتان نوعی پلیمر است که از واحدهای تکراری کاربامات تشکیل شده است. این ماده پلیمری همچنین دارای طبیعت گرما سخت می‌باشد. به عبارت دیگر، در هنگام حرارت دادن به جای ذوب شدن می‌سوزد. یکی دیگر از ویژگی‌های پوشش‌های پلی‌یورتان سفارش محور بودن آن با سلیقه مشتری است. این پوشش را می‌توان به صورت براق، مات و یا شفاف فرموله کرد.

در حالی که ممکن است پوشش‌های پلی‌یورتان از نظر ظاهری شبیه به سایر پوشش‌­ها (مانند اپوکسی) باشند، اما دارای چندین ویژگی متمایز هستند که آنها را برای استفاده‌های خاص ایده آل می‌­سازد. در عین حال که پوشش‌­های پلی‌یورتان نسبتا بادوام هستند، اما نرم‌­تر و کشسان­‌تر از همتایان اپوکسی خود می‌­باشند. این ویژگی باعث می‌شود که کفپوش­‌های پلی‌یورتان گزینه­‌ای ایده‌­آل برای کاربرد در فرمولاسیون رنگ‌­های ترافیکی با قابلیت استفاده در ترافیک­‌های متوسط تا سنگین و عابران پیاده باشند. کاهش سختی کفپوش‌های پلی‌یورتان منجر به ایجاد خاصیت فنری خفیف در آن­ها می‌شود که به آن‌ها اجازه می‌دهد گزینه‌­ای مناسب برای اتلاف نوسانات ضربه‌ای شدید باشند. این پایداری مطلوب همچنین باعث می‌­شود که رنگ­های پلی‌یورتان در برابر سایش مقاومت بیشتری داشته و کمتر در معرض فرورفتگی و خط و خش قرار گیرند.

پوشش‌های پلی‌یورتان از سال‌ها قبل که برای اولین بار معرفی شدند به سرعت رشد کرده‌اند. شیمی بسیار متنوع، وجود خواص برتر مانند چقرمگی، مقاومت در برابر سایش و مواد شیمیایی و سختی همراه با انعطاف‌پذیری از دلایل محبوبیت زیاد این پوشش‌ها می‌باشند. الاستیسیته مناسب پوشش‌های پلی‌یورتان این امکان را به آن‌ها می‌دهد که بتوانند شکل و خواص مکانیکی خود را حتی در دمای کمتر از صفر درجه سانتیگراد حفظ کنند. ویژگی‌ها و خواص پوشش‌های پلی‌یورتان آن‌ها را برای کاربردهای متعدد از جمله استفاده در فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، پارکینگ‌ها، اتاق‌های انجماد، مراکز خرید و سایر مناطق تجاری شلوغ ایده آل می‌سازد. پوشش های پلی‌یورتان بر پایه آب با فرمولاسیون خاص غیر قابل اشتعال هستند. این ویژگی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در محیط‌هایی که احتراق محتمل است، نیز قابلیت کاربرد داشته باشند. بسیاری از پوشش‌های پلی‌یورتان نیازی به فرآیند اضافی برای پخت ندارند. این رنگ‌ها را می‌توان به سادگی اعمال نموده و در معرض رطوبت و یا هوا قرار داد تا پخت شوند. همچنین رنگ‌های پلی‌یورتانی را به راحتی می‌توان روی سطح مورد نظر اسپری نمود. این رنگ‌ها قابلیت چسبندگی مناسبی به سطوح مختلف داشته و بسترهای مختلفی از جمله چوب، فلز و … می‌توانند توسط رنگ پلی یورتان پوشش داده شوند.
پوشش پلی‌یورتان چیست و چه کاربردی دارد؟

مقایسه پوشش‌های پلی‌یورتان و اپوکسی

یکی از مزایای قابل توجه پوشش پلی‌یورتان زمان پخت نسبتا سریع آن در مقایسه با پوشش اپوکسی است. کف پوشیده شده با پلی‌یورتان می­تواند در کمتر از ۲۴ ساعت بدون هیچگونه فرآیند اضافی آماده بهره‌برداری شود. از سوی دیگر، پوشش‌های اپوکسی قبل از آماده شدن برای استفاده، حداقل به هفت روز زمان پخت نیاز دارند. پوشش‌­های اپوکسی در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی تهاجمی مانند اسید سولفوریک مقاومت بیشتری دارند. با این حال، پوشش‌های پلی‌یورتان مقاومت بالایی در برابر اسید لاکتیک از خود نشان می دهند که آن­ها را برای استفاده به عنوان پوشش کف در صنایعی که با تولید محصولات لبنی سروکار دارند، ایده آل می‌­سازد. پوشش‌­های پلی‌یورتان همچنین به توانایی چسبیدن به طیف گسترده­ای از سطوح و در طیف وسیعی از دماها شناخته شده­‌اند.

مشکلات پوشش‌­های پلی‌یورتان

در حالی که پوشش‌های پلی‌یورتان برای کاربردهای متعدد ایده آل هستند، اما استفاده از آن­ها در برخی موارد با مشکلاتی همراه است. یکی از مشکلات اصلی پوشش­‌های پلی‌یورتان حساسیت آن­ها به رطوبت است. هنگامی که پوشش­‌های پلی‌یورتانی در معرض رطوبت قرار می‌­گیرند، حباب­‌هایی در آن­ها ایجاد می‌­شود که لکه‌­ها و عیوب نامناسبی را روی سطح برجا می­‌گذارد. به دلیل این ضعف، پوشش­‌های پلی‌یورتان برای مناطق مرطوب و دارای رطوبت بالا مناسب نیستند. پوشش­‌های پلی‌یورتان همچنین طول عمر محدودی دارند، به گونه­‌ای که پوشش برای مدت محدودی ویسکوز باقی می‌­ماند و پس از آن دیگر قابل استفاده نیست. به این ترتیب، هم‌زدن اجزاء و اعمال پوشش باید به خوبی توسط کارکنان آموزش دیده و مجرب به کار گرفته شود. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش همچنین می‌تواند باعث تخریب پوشش پلی‌یورتان گردد. بنابراین، کاربرد آن­ها در مناطقی که پوشش در معرض تابش مستقیم نور UV قرار دارد، محدود می‌‌شود.

رنگ­‌های پلی‌یورتانی واکنش‌­پذیر و غیر واکنش‌­پذیر

پوشش­‌های پلی‌یورتانی مورد استفاده در صنعت رنگ به دو دسته واکنش‌پذیر و غیر واکنش­‌پذیر طبقه­‌بندی می‌­شوند. پوشش‌­های پلی‌یورتانی به دو صورت وجود دارند. سیستم‌­های دو جزئی که از یک جزء پلی ایزوسیانات و یک جزء پلی‌­ال یا پلی‌­آمین تشکیل شده‌­اند که قبل از کاربرد و پخت در دمای اتاق مخلوط می­‌گردند. سیستم­‌های تک جزئی که به عنوان یک فیلم در معرض رطوبت، اکسیژن یا گرما قرار گرفته و پخت می‌گردند. پخت در پوشش‌­های پلی‌یورتان واکنش­‌پذیر عموماً به دلیل واکنش پلی­‌ال­ها و ایزوسیانات‌­های شاخه­‌دار یا از طریق تشکیل پیوندهای آلوفانات و بیوریت انجام می‌گیرد. تشکیل اتصالات عرضی علاوه بر اینکه سختی و مقاومت در برابر سایش را افزایش می­‌دهند، مقاومت در برابر آب، حلال­‌ها، هوازدگی و دما را بهبود می‌­بخشند. با این حال، در صورت ایجاد اتصالات عرضی بیش از حد، انعطاف­‌پذیری پوشش­‌های پلی‌یورتانی ضعیف­‌تر و محدودتر می­‌گردد.

سیستم
نوع
توضیحات
واکنش پذیر
قابل پخت در کوره
پوششهای پلی یورتانی قابل پخت در کوره مشابه سیستمهای دوجزئی هستند، با این تفاوت که شامل یک مخلوط تک بستهای پایدار از ایزوسیانات بالکشده با پلیال یا پلیآمین هستند. ایزوسیانات پس از حرارت داده شدن از حالت بالکشده خارج می- گردد و در نتیجه واکنش آن با پلی ال پخت انجام میشود. این پوشش های بیش از ۱۰ ٪از کل پوششهای پلی یورتان را در بر میگیرد.
قابل پخت با رطوبت
پوششهای پلی یورتان قابل پخت با رطوبت تک جزئی بوده و شامل پیش پلیمر با وزن مولکولی باال و دارای ایزوسیانات آزاد کم هستند که در واکنش با رطوبت هوا از طریق تشکیل پیوندهای اوره پخت میگردند. این خانواده از پوششها تقریباً ۵ درصد از کل یورتان مصرفی به عنوان رنگ را تشکیل می دهند.
واکنش ناپذیر
غیر ایزوسیاناتی
فرمولهای واکنشناپذیر غیرایزوسیاناتی شامل الکهای مبتنی بر پلی یورتان ترموپالستیک، پراکندههای آبی پلی یورتان، روغنها و آلکیدهای یورتان و نیز پلییورتانهای پختشده با تابش هستند. اساس تمام سیستمهای واکنشناپذیر ذکر شده بر این اصل مشترک هستند که ایزوسیاناتها در طول کاربرد واکنشی از خود نشان نمی دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *