ماشین های یخچال دار و فوم پلی یورتان

خودروهای های یخچال دار برای حمل و نقل کالاهایی که به محدوده دمایی خاصی نیاز دارند مانند مواد غذایی، دارویی، مواد شیمیایی و غیره ضروری هستند. آن ها به طور گسترده در سراسر صنایع غذایی و پزشکی استفاده می شوند و نیاز به رعایت مقررات و استانداردهای سختگیرانه دارند. در خودرو یخچال دار اهمیت دارد که محصولات در طول حمل و نقل در دمای ثابت نگه داشته شوند. آن ها برای حمل و نقل کالاهای فاسد شدنی مانند غذا، دارو و واکسن در دمای ثابت استفاده می شوند. این ماشین ها بسته به صنعت و محصولاتی که حمل می شوند، در اندازه های مختلفی تولید می شوند. ماشین یخچال دار خودرویی است که به طور ویژه طراحی و مجهز به سیستم تبرید برای حفظ دمای ثابت داخل خودرو است. سیستم تبرید وظیفه خنک سازی وانت و حفظ دمای ثابت را بدون توجه به دمای خارجی بر عهده دارد.

انواع خودرو یخچال دار:

سه نوع اصلی از سیستم های تبرید وجود دارد که در خودرو های یخچال دار استفاده می شوند که شامل:

  1. گسترش مستقیم: سیستم انبساط مستقیم از یک مبرد استفاده می کند که از طریق یک سیم پیچ جریان یافته تا هوای داخل ماشین خنک شود. مبرد فشرده شده که دمای آن را افزایش یافته و سپس اجازه می دهد تا به سرعت منبسط شود که این امر دمای آن را کاهش می دهد. این سیستم بیشترین استفاده را در وانت های یخچال دار دارد.
  2. سیستم صفحه یوتکتیک: سیستم صفحه یوتکتیک از صفحاتی استفاده می کند که با محلول مبرد پر شده اند. این صفحات در یک واحد فریزر منجمد شده و سپس در ون قرار می گیرند. آن ها با جذب گرمای وارد شده به خودرو دمای داخل وانت را سرد نگه می دارند.
  3. سیستم برودتی: سیستم برودتی از نیتروژن مایع یا دی اکسید کربن برای خنک کردن هوای داخل سردخانه خودرو استفاده می کند.

مطالعه بیشتر: کاربردهای پلی یورتان در صنعت خودروسازی 

انواع عایق های مورد استفاده در وانت یخچال دار:

عایق در وانت یخچالی وظیفه حفظ هوای سرد داخل وانت و جلوگیری از ورود گرما را بر عهده دارد. سه نوع عایق اصلی وجود داشته که در وانت های یخچال دار استفاده می شوند، شامل:

  1. فوم پلی یورتان: فوم پلی یورتان رایج ترین نوع عایق مورد استفاده در وانت های یخچال دار است. روی دیوارها، سقف و کف خودرو قرار گفته و یک مانع عایق بدون درز ایجاد می کند. فوم پلی یورتان سبک، قوی و دارای خواص عایق عالی است.
  2. فوم پلی استایرن: فوم پلی استایرن یک گزینه عایق سبک و مقرون به صرفه برای وانت های یخچالی است. از دانه های ریز تشکیل شده است که در معرض گرما منبسط می شوند. فوم پلی استایرن به اندازه فوم پلی یورتان عایق خوبی نیست، اما همچنان یک گزینه اقتصادی محصوب می شود.

عایق کاری وانت های یخچال دار برای حفظ دمای داخل وانت ها انجام می شود. این وانت های عایق، معمولاً برای حمل و نقل مواد غذایی مختلف مانند: بستنی، لبنیات، گوشت و غیره استفاده می گردند. این خودروها می توانند در هر اندازه و شکلی باشند. دمای مناسب را می توان با حداقل اتلاف حرارت از طریق عایق بندی مناسب حفظ کرد. خواص عایق فوم پلی یورتان نسبت به سایر مواد عایق بسیار بهتر است، از این رو بر سایر مواد عایق ترجیح داده می شود. ضخامت عایق، بسته به دمای محیط و دمای داخلی مخزن که باید حفظ گردد، متفاوت است. دانسیته فوم پلی یورتان حدود 40 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. دانسیته های بالاتر نیز بر اساس نیاز مشتری تولید می شوند.
عایق های مبتنی بر پلی یورتان در مناطق بی شماری در زمینه حمل و نقل استفاده می گردند. وسایل نقلیه در هر نوع و اندازه از زمین، روی آب یا هوا، مسافران یا محموله را جابجا می کنند و به یک عایق سبک و قوی نیاز دارند. فوم پلی یورتان ریجید یک جزء ضروری برای بدنه کامیون های یخچال دار و وانت است و توسط سازندگان پیشرو در سراسر جهان برای اطمینان از راندمان حرارتی و کنترل آب و هوا استفاده می شود. فوم پلی یورتان همچنین دارای ارزش عایق عالی است که نسبت به مواد سنتی مانند سلولز، پشم معدنی و فایبرگلاس برتری دارد. فوم پلی یورتان همچنین بهبود ساختاری عالی، کاهش صدا و کنترل رطوبت را ارائه می دهد.
فوم عایق پلی یورتان ریجید با کاهش انرژی مورد نیاز برای سرد نگه داشتن یخچال ها و فریزرها، کمک زیادی به پایداری و طراحی زیست محیطی می کند. فوم ریجید پلی یورتان ماده عایقی است که بیشترین استفاده را در سرتاسر دنیا برای یخچال و فریزر دارد. بازده عایق فوم های پلی یورتان یک ویژگی کلیدی برای حفظ دمای پایین مواد غذایی در طول پردازش، ذخیره سازی و توزیع به مصرف کننده است. بدون یخچال عایق پلی یورتان، تقریباً 50 درصد از مواد غذایی جهان پوسیده می شود و به شدت بر زندگی روزمره ما و تجارت مرتبط با مواد غذایی تأثیر می گذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *