جایگزین گیاهی جدید برای فوم پلی‌یورتان خطر سلامتی مواد را که معمولاً در عایق‌ها، صندلی‌های اتومبیل و دیگر انواع بالشتک یافت می‌شود را از بین برده و از نظر زیست‌محیطی پایدارتر است.

مقدمه

فوم‌های پلی‌یورتان در اطراف شما وجود دارند، در هر جایی که یک ماده سبک وزن برای بالش یا تکیه‌گاه مورد نیاز است. اما آنها معمولاً با استفاده از مواد شیمیایی مشکوک به سرطان‌زا بودن ساخته می‌شوند.
در این تحقیق با استفاده از لیگنین، یک محصول جانبی از صنعت خمیر کاغذ، و یک عامل پخت مبتنی بر روغن نباتی که انعطاف‌پذیری و چقرمگی را به ماده نهایی ارائه می‌کند، یک فوم زیستی بادوام بدست آمده است.

روش تولید

در قلب این نوآوری، توانایی ایجاد سیستمی است که “ژل” می‌کند، هم از این نظر که مواد با یکدیگر سازگار هستند و هم از نظر فیزیکی به سرعت یک ژل ایجاد می‌کنند، به طوری که افزودن یک عامل فوم‌زا می‌تواند وزن سبک را ایجاد کند. ساختار مرتبط با فوم‌های پلی‌یورتان لیگنین با توجه به ساختار پیچیده و ناهمگن آن، تبدیل به یک ماده شیمیایی قابل استفاده دشوار است. از این ساختار برای ایجاد شبکه‌ای از پیوندها استفاده شده که اولین فوم غیر‌‌‌‌ ایزوسیانات بر پایه لیگنین را در جهان معرفی کرد.
فوم همچنین می تواند بازیافت شود زیرا دارای پیوندهایی است که می تواند شبکه شیمیایی را پس از تشکیل باز کند. سپس اجزای اصلی مورد استفاده برای تولید فوم قابل استخراج و استفاده مجدد هستند.

اهمیت تولید فوم های پلی یورتان بی خطر

فوم‌های پلی‌یورتان ششمین پلاستیک پر مصرف در جهان و در عین حال در میان کم بازیافت ترین مواد هستند. آنها همچنین برای پایدار بودن طراحی شده‌اند، به این معنی که برای چندین نسل در محیط باقی می مانند.
آنها به مشکل زباله‌های پلاستیکی برای اقیانوس‌ها، زمین، هوای جهان و مشکلات سلامت انسان دامن می زنند. امروزه، تقریباً در هر اکوسیستم زمینی، پلاستیک یافت می‌شود و از آنجایی که بیشتر پلاستیک‌ها از فرآورده‌های نفتی ساخته می‌شوند، به استخراج سوخت فسیلی متصل هستند که به تغییرات آب و هوایی منجر خواهد شد.

ماهیت کاملاً زیستی فوم‌های این پژوهش به موضوع خنثی بودن کربن مربوط است و قابلیت بازیافت شیمیایی آنها را تضمین می‌کند. ایجاد اطمینان از ارزش داشتن ضایعات، مشخصه رویکرد دایره‌ای به تولید است ضمیمه کردن ارزش پولی به مواد شیمیایی باعث کاهش مقدار دور ریختنی آنها می‌شود.
امیدواریم که ماهیت این فوم‌ها الهام بخش همه برای طراحی پلاستیک ها با در نظر گرفتن چرخه کامل زندگی باشد. همانطور که پلاستیک‌ها باید بر اساس ویژگی‌های کاربرد اولیه خود طراحی شوند، همچنین باید طوری طراحی شوند که از مقصد نهایی ۹۰ درصد زباله‌های پلاستیکی جلوگیری کنند: محل‌های دفن زباله و محیط زیست.

چشم انداز

نمونه‌های اولیه این پروژه از فوم‌های بر پایه گیاهی، مواد پلی‌یورتان سختی را تولید می‌کنند که برای استفاده در ساندویچ پانل‌ها که در ساخت‌وساز استفاده می‌شوند یا برای عایق حرارتی نمودن یخچال‌ها مناسب است. همچنین یک محصول با وزن کم و انعطاف پذیر ایجاد شده است که می‌تواند برای محصولات تشک و بالش و بسته‌بندی نیز استفاده شود. آزمایش اولیه این مواد دوام خوبی را در شرایط مرطوب نشان داده و شانس استفاده تجاری از آنها افزایش یافته است.

۲ Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *