ما به طور سیستماتیک تأثیر عایق پلی یورتان و محصولات خانگی پلی یورتان را بر کیفیت محیط داخلی ساختمان ها بررسی می کنیم. این بررسی، محصولات پلی یورتان را به ترکیبات تشکیل دهنده (ایزوسیانات، پلی ال، بازدارنده شعله، عامل فوم زا و کاتالیزور) تجزیه می کند و پیامدهای آن ها بر سلامت انسان را مورد بحث قرار می دهد. این مطالعه گزارش می دهد که بازدارنده های شعله از نظر شیمیایی به محصولات پلی یورتان متصل نیستند و در غلظت های قابل اندازه گیری در محیط های داخلی یافت می شوند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد کاتالیزورها حداقل دارای تأثیر منفی بر کیفیت هوای داخل ساختمان هستند. برای تعیین میزان انتشار بلند مدت از محصولات اسپری فوم و استراتژی های تهویه مورد نیاز برای متعادل کردن صرفه جویی در انرژی، عایق حرارتی و کیفیت خوب هوای داخلی به داده های بیشتری نیاز است. با این حال، هنوز نمی توان تعیین کرد که آیا اثرات سلامتی می تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض یک ترکیب منفرد یا ترکیبی از ترکیبات حاصل از محصولات اسپری فوم باشد.
در بریتانیا، ۱۹ درصد از کل انتشار CO2 را می توان به ساختمان ها نسبت داد، بنابراین عملکرد انرژی ساختمان ها یک عامل حیاتی برای کاهش انتشار کربن است. مطالعات نشان داده اند که افزودن عایق در پوشش حرارتی ساختمان، تقاضای گرمایش ملک را ۲۰ تا ۶۰ درصد کاهش می دهد. مزایای حرارتی بلند مدت و بهبود بهره وری انرژی از SPF برای مقاوم سازی و در مقایسه با محصولات عایق معمولی نشان داده شده است. در همین حال، کیفیت کل محیطی ساختمان ها هنوز موضوع تحقیقات مستمر است. در حالی که مواد پلی یورتان معمولاً در داخل خانه در لباس ها، لوازم خانگی (یخچال و فریزر)، چوب کامپوزیت، کفپوش، مبلمان، صندلی ماشین، مواد عایق و مواد بسته بندی یافت می شوند، اطلاعات کمی در مورد تأثیر آن ها بر روی کیفیت هوای داخل ساختمان وجود دارد. در تلاش برای رسیدگی به تاثیر بخش ساختمان بر انتشار CO2، “ساختمان های سبز” با نفوذپذیری هوای کمتر برای بهبود عملکرد انرژی، محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. موضوع کیفیت هوای داخل ساختمان برای ارتقای سلامت و رفاه بهتر برای ساکنان ساختمان باید در کنار بهره وری انرژی در نظر گرفته شود. محصولات عایق مبتنی بر ایزوسیانات معمولاً با مخلوط کردن دو مایع تولید می‌شوند: یک جزءA ایزوسیانات: MDI، pMDI یا TDI و یک جزء B شامل: (پلی ال، بازدارنده آتش، کاتالیزور، مواد دمنده و سورفکتانت‌ها). این مواد عایق را می‌توان در کارخانه‌ها (تخته‌های ریجید PUR/PIR/ورق‌ها/ پانل‌ها) یا در محل عایق SPF تولید کرد. برای درک پیامدهای این محصولات بر کیفیت هوای داخل ساختمان، باید هر یک از ترکیبات تشکیل دهنده آن ها را در نظر گرفت. پیوند شیمیایی اصلی عایق بین ایزوسیانات و پلی‌ال است که پیوند یورتان را تشکیل می‌دهند، در حالی که سایر ترکیبات فرآیند واکنش (کاتالیزور، عوامل فوم زا) یا خواص فوم (بازدارنده‌های شعله) را افزایش می‌دهند. مطالعات موجود معمولاً تنها بر روی یک گروه از ترکیبات تمرکز می‌کنند و پیامدهای آن ها را بر سلامت، IAQ یا آینده ارزیابی می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که هر گروه به‌صورت مجزا می‌تواند بر سلامت انسان تأثیر بگذارد و برخی از آن ها در مقایسه با دیگر اجزاء خطرات بیشتری را به همراه دارند.
در طول تولید و چرخه عمر محصولات PU ترکیبات آلی مختلفی را می توان از فوم ها به محیط داخلی آزاد کرد. داده‌های کمیاب برای پوشش این انتشارات موجود است و برای رسیدگی به شکاف دانش، مجموعه‌ای از مطالعات کوچک توسط ASTM برای ارائه بینش بیشتر منتشر شده است. این مجموعه گزارش ها داده هایی را در رابطه با انتشار SPF و پیامدهای آن بر کیفیت محیط داخلی (IEQ) ارائه می دهند. محصولات پلی یورتان به وفور در محیط‌های داخلی مدرن یافت می‌شوند، با این حال انتشار طولانی‌مدت مواد فرار و نیمه فرار آلی (VOCs، SVOCs ) و پیامدهای آن ها بر سلامت انسان تا حد زیادی ناشناخته است.

ایزوسیانات ها به طور گسترده ای برای تولید فوم های پلی یورتان استفاده می شود که متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI ) محبوب ترین انتخاب در سال های اخیر بوده است. MDI یک ماده بی بو با نقطه جوش ۳۱۴ درجه سانتیگراد است. در غلظت های ۰.۱-۱ ppm، ایزوسیانات تحریک کننده غشای مخاطی بوده و بیش از ۱ ppm ماده سمی در نظر گرفته می شود. شایع ترین اثرات سلامتی شامل تحریک پوست، چشم و مجاری تنفسی بوده و همچنین می تواند باعث ایجاد آسم شود. آسم ناشی از ایزوسیانات می تواند کشنده باشد زیرا مواردی از مرگ کارگران به دلیل حساسیت وجود داشته است. در حالی که ایزوسیانات ها معمولاً ۹۰ تا ۱۰۰ درصد جزء A محصولات SPF را تشکیل می دهند، جزء B از ترکیبات مختلفی از ترکیبات تشکیل شده است.
B-side ترکیبی از پلی ال و مخلوطی از مواد افزودنی است که خواص فوم را افزایش داده و به فرآیند واکنش کمک می کند. بازدارنده های شعله خطر احتراق و اشتعال محصولات PU را کاهش می دهند. عوامل فوم زا باعث افزایش انبساط فوم می شوند. کاتالیزورهای مختلفی برای تقویت واکنش بین مواد شیمیایی مختلف و ایجاد پایداری فوم، زمان انبساط و خواص فیزیکی بهتر اضافه می‌شوند. پلی ال با ایزوسیانات واکنش داده و پیوندهای یورتان را در پلی یورتان تشکیل می دهد. در دهه گذشته، تحقیقات علمی بر روی SPF بر روی خواص فیزیکی پلی‌ال‌ها برای افزایش عملکرد حرارتی، ساختاری و مقاومت در برابر آتش فوم‌ها متمرکز شده است. به منظور ارائه محصولات «سبزتر»، توسعه پلی‌ال‌ها از روغن پایه به پایه زیستی، روغن نباتی یا استفاده از پسماندهای صنعتی به عنوان پلی‌ال تغییر کرده است. پلی ال ها به عنوان مواد بی بو طبقه بندی می شوند و به ندرت در برگه های اطلاعات ایمنی مواد PU ذکر شده اند. این نشان می دهد که تأثیر بالقوه آن ها بر IAQ و سلامت باید حداقل باشد، با توجه به اینکه محتوای وزنی آن ها ۳۰-۷۵٪ از جزء B را تشکیل می دهد. پلی‌پروپیلن گلیکول‌ها، خطر بسیار کمی برای سلامتی انسان دارند، اما شورای شیمی آمریکا به این نتیجه رسیده است که در غلظت‌های بالا، پلی‌ال‌ها ممکن است به عنوان محرک برای سلامت انسان عمل کنند.
برای تقویت ویژگی‌های مقاوم در برابر آتش محصولات PU و PIR، مواد بازدارنده آتش به مواد فوم اسپری اضافه می‌شوند که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بازدارنده های شعله معمولاً از نظر شیمیایی به ماتریس پلی یورتان متصل نیستند و ممکن است به طور نامحدود منتشر شوند. بازدارنده های شعله ۱۵ تا ۶۰ درصد از جزء B فوم را تشکیل می دهند. گروه OFR ها (TCPP، TCEP و TDCP ) مواد سرطان زا مشکوک با اثرات مشاهده شده بر رشد تومور در کلیه، کبد، تیروئید و مغز هستند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ نشان داد که عوامل فوم زای کلروفلوئوروکربن‌ها (CFC ) و هیدروکلرو فلوئوروکربن‌ها (HCFCs ) به طور موثر از تحقیقات حذف شده‌اند. بررسی متون سیستماتیک سمیت هیدروکربن ها نشان داد که قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از آن ها می تواند منجر به پیامدهای منفی قابل توجهی برای سلامتی شود، از جمله آسیب به سیستم عصبی مرکزی، سرفه، خس خس سینه، پنومونیت و … بیش از ده کارگر بر اثر آریتمی قلبی، خفگی یا استنشاق در معرض مقادیر بالای این گاز جان خود را از دست داده اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *