فوم لوازم خانگی

صنعت لوازم‌خانگی یکی از مشتریان عمده فوم‌های‌ یورتان ریجید است که شامل یخچال‌ها، فریزرها و آبگرمکن‌های خانگی می‌شود. توسعه عوامل فوم‌زای فیزیکی صنعت فوم‌یورتان ریجید را متحول کرد. در این دوره زمانی، موثرترین عوامل فوم‌زای فیزیکی شامل HCFC‌ها (به عنوان مثال HCFC 141B)، هیدروکربن‌ها (به عنوان مثال سیکلوپنتان) و غیره می‌باشند.

فرآیند تولید لوازم خانگی شامل تزریق مواد فوم داخل یک فضای محصور می‌شود تا بخشی یکپارچه از فوم و لایه‌ها را تشکیل دهد. محصولات تجاری که از این فرآیند تولید بهره می‌برند عبارتند از: یخچال‌های خانگی، فریزرها، آبگرمکن‌ها و …

فوم‌های یورتان ریجید در بسیاری از محصولات عایق حرارتی مانند یخچال‌ها، فریزرها، کامیون‌های یخچال‌دار، ظروف یخچال‌دار، سردخانه‌ها، ساختمان‌ها، کارخانه‌های شیمیایی و پتروشیمی، آبگرمکن‌ها، جعبه‌های یخ قابل حمل و … استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است که فوم ریجید یورتان، کمک قابل توجهی به صرفه‌جویی در انرژی و حفظ محیط زیست می‌کند.

به دلیل قوانین حفظ انرژی در ایالات متحده، هیدروکربن‌ها نمی‌توانند به عنوان عامل فوم‌زا در صنعت لوازم خانگی ایالات متحده استفاده شوند. با این حال، کشورهای اروپایی و آسیایی از هیدروکربن‌هایی مانند سیکلوپنتان به عنوان مواد فوم زا استفاده می‌کنند، زیرا هیدروکربن‌ها مقرون به صرفه هستند، پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) تقریباً صفر داشته و ضخامت عایق ضخیم‌تری ایجاد می‌کنند. هیدروکربن‌ها دارای معایبی مانند K-Factor بیشتر، اشتعال‌پذیری بالا و هزینه‌های زیاد جهت سرمایه‌گذاری دارند.

اصولاً خواص فیزیکی مورد نیاز فوم لوازم خانگی شامل دانسیته فوم کم، پایداری ابعادی بالا، K-Factor کم، چسبندگی خوب به لایه‌ها و درب پلاستیکی، ODP صفر و GWP کم است.

یکی‌دیگر از کاربردهای مهم لوازم خانگی، فریزرها هستند. در گذشته، آبگرمکن‌های خانگی با الیاف شیشه عایق‌بندی می‌شدند، اما اکنون با فوم ایزوسیانورات اصلاح شده با یورتان عایق‌بندی می‌گردند. فوم پلی‌ایزوسیانورات نسبت به فوم ریجید پلی‌یورتانی دارای پایداری حرارتی بالاتری است.

 

فوم عایق پلی‌یورتان ریجید با کاهش انرژی مورد نیاز برای سرد نگه‌داشتن یخچال‌ها و فریزرها، کمک زیادی به پایداری و طراحی محیطی می‌کند. بازده عایق فوم‌های پلی‌یورتان یک ویژگی کلیدی برای حفظ دمای پایین مواد غذایی در طول فرآیند، ذخیره‌سازی و توزیع به مصرف‌کننده است. بدون یخچال حاوی فوم عایقی پلی‌یورتان، تقریباً ۵۰ درصد از مواد غذایی جهان از بین رفته و به شدت بر زندگی روزمره و تجارت مرتبط با موادغذایی تأثیر می‌گذارد.

پلی‌یورتان‌ها برای عایق‌کاری دستگاه‌های برودتی ایده‌آل بوده و دارای مزایای عمده‌ای هستند که عبارتند از:

  • عایق‌های عالی
  • ساختاری قوی به دلیل سفتی فوم و چسبندگی به پوسته‌های خارجی (پلاستیک و فلز)
  • مقرون به صرفه‌ترین راه حل تولید، جمع‌بندی چندین عملیات فرآیندی در یک مرحله
  • موثر در فضاهای محدود، اجازه می‌دهد تا حداکثر مقدار مواد غذایی ذخیره گردد
  • بی خطر
  • بسیار سبک، بنابراین هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد
  • مقرون به صرفه، کاهش هزینه‌های یخچال و فریزر

این بدان معناست که می‌توان استانداردهای انرژی سختگیرانه‌تری را رعایت نمود و از طریق کاهش مصرف انرژی، مزایای بسیاری برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت. حتی در صورت استفاده از مقادیر کمی از این مواد، انتقال حرارتی کم پلی‌یورتان‌ها باعث عایق‌بندی عالی شده و فضای مفید زیادی را برای مصرف کننده ایجاد می‌کند. علاوه بر این، فوم‌های ریجید پلی‌یورتان عمر مفید بالایی دارند. یخچال‌ها می‌توانند تا ۳۰ درصد از کل برق خانگی را مصرف کنند، بنابراین بهره‌وری انرژی تفاوت واقعی ایجاد می‌کند. به دلیل استفاده از پلی‌یورتان‌ها در یخچال‌ها، مدل‌هایی که امروزه ++A نامیده می‌شوند، ۶۰ درصد کارآمدتر از یخچال‌های سال‌های پیش هستند.

با توجه به زباله‌های تجهیزات الکترونیکی اتحادیه اروپا (WEEE)، “کالاهای سفید” مانند یخچال و فریزر در سراسر اروپا قابل بازیافت هستند. بسته به زیرساخت‌های هر کشور، می‌توان فوم یخچال‌ها را خارج نموده و بازیافت کرد یا به عنوان سوخت استفاده و به حفظ منابع طبیعی کمک بیشتری نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *