لزوم استفاده از اسپری پلی یورتان

اسپری فوم یا فوم پاششی پلی‌یورتان (Polyurethane spray foam) به این دلیل اهمیت و کاربرد زیادی دارد که در بهینه­‌سازی و صرفه­‌جویی در مصرف انرژی به موازات پیشرفت تکنولوژی، نقش موثری داشته است. مصرف بی‌رویه انرژی­ موجب اتمام منابع جهانی آن گردیده است، منابعی که تولید مجدد آن نیازمند گذشت سالیان متمادی است. استفاده از عایق­‌های دمایی روشی موثر و مقرون به صرفه­ از نظر اقتصادی است، به گونه­‌ای که از هدر رفت منابع انرژی جلوگیری می­‌شود. از جمله­‌ی این عایق­‌ها می­‌توان به اسپری فوم‌های پلی‌یورتان (عایق­‌های پاششی پلی‌یورتان) اشاره نمود. اسپری فوم پلی‌یورتان در دو نوع عایق حرارتی و عایق صوتی، جایگزینی برای عایق­‌های سنتی ساختمان مانند فایبرگلاس محسوب می­‌شوند.

 
تاریخچه حضور اسپری فوم پلی‌یورتان در صنعت
 

استفاده از اسپری فوم پلی‌یورتان به سال ۱۹۴۰ بر می­‌گردد، جایی که به عنوان پوشش هواپیمای نظامی مورد استفاده قرار گرفت. از سال ۱۹۷۰ با گسترش صنایع و فناوری تولید، اسپری فوم­‌ها به عنوان عایق مورد استفاده قرار گرفتند.
اسپری فوم

اسپری فوم پلی‌یورتان

اسپری فوم پلی‌یورتان متشکل از دو جزء پلی‌ال و ایزوسیانات است که با هم ترکیب شده و محصول بدست آمده به عنوان عایق پاششی مورد استفاده قرار می‌­گیرد.  این دو جزء با استفاده از دستگاه‌­های مخصوص و در ابعاد مشخص روی سطح مدنظر اسپری می­‌شوند. یک مخلوط دو جزئی متشکل از پلی‌ال و ایزوسیانات فرموله در سر یک دستگاه پاشش به هم می‌رسند و یک فوم را تشکیل می‌دهند که روی سطوح مختلف شامل سقف، صفحات بتنی، داخل حفره‌های دیوار یا سوراخ‌هایی که در دیوار ایجاد شده، اسپری می‌­گردد. فوم پس از پاشش بلافاصله روی سطح ایجاد شده و به حالت جامد در می‌­آید. با استفاده از اسپری فوم­‌های پلی‌یورتان می‌­توان مساحت زیادی را در طی مدت زمان کوتاه به راحتی عایق‌­کاری کرد. پس از خشک شدن اسپری فوم، عایقی دائمی و مادام­‌العمر با مقاومت مطلوب در برابر بسیاری از مواد به وجود می­‌آید که می­‌تواند شکل خود را حفظ کند. محصول بدست ­آمده به عنوان اسپری فوم­‌ها در بازار شناخته می­‌شود که می‌تواند در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. معمولا کاربرد این محصول به نیاز مصرف­‌کننده و نوع آن بستگی دارد.

 
انواع اسپری فوم­‌های پلی‌یورتان
 

اسپری فوم یا فوم پاششی پلی‌یورتان، یک ماده عایق همه کاره است که در ساختمان­‌سازی روی دیوارها و سقف­‌ها اسپری شده و به شکل محیط اطراف در می‌­آید. این مواد در انواع سلول بسته و سلول باز در دسترس هستند که هر کدام دارای مزایا و معایبی می‌باشند.

 
اسپری فوم پلی‌یورتانی سلول بسته
 

اسپری فوم پلی‌یورتان سلول بسته از سلول­‌های ریز با دیواره‌­های سلولی جامد تشکیل شده است. سلول­‌ها با گاز خاصی پر می­‌شوند که خاصیت عایقی را در اسپری فوم مورد نظر ایجاد می­‌کند. این نوع از فوم­‌ها موجب افزایش استحکام سازه­‌ها می­‌شوند و برای پوشش‌­دهی سقف نسبت به سایر فوم‌­ها ارجح هستند. این اسپری فوم مقاومت حرارتی بالایی داشته و به عنوان سدی برای جلوگیری از نفوذ بخارات (هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت بالا) عمل می­‌کند. به طور کلی، دانسیته اسپری فوم­‌های سلول بسته بین ۳۰ تا۴۰kg/m۳ است. امروزه از این عایق‌ها در سقف، استخر، پارک‌­های آبی سرپوشیده، فضای باز و نیز عایق بندی لوله­‌ها و مخازن استفاده می­‌شود.

Spray-Foam-Insulation-Services-Lexington

اسپری فوم پلی‌یورتانی سلول باز

این نوع اسپری فوم پلی‌یورتان منافذ بازتر و دانسیته کمتری نسبت به نوع سلول بسته دارد. ارزان­تر بوده و اغلب از آن به عنوان عایق صوت استفاده می­‌شود. اسپری فوم سلول باز برای استفاده به عنوان عایق رطوبت، آب و حرارت عملکرد ضعیفی دارد. این فوم­‌ها معمولاً دارای دانسیته بین ۸ تا ۱۲kg/m۳ هستند که به طور قابل توجهی از دانسیته فوم عایق حرارتی کمتر است. فوم سلول باز انعطاف­‌پذیرتر از فوم سلول بسته است، که به آن اجازه می­‌دهد تا با انبساط و انقباض ناشی از شرایط آب و هوایی تنظیم شود. در مقابل، فوم سلول بسته ممکن است باعث از بین رفتن ساختار سلولی با گذشت زمان شود، زیرا نمی‌­تواند به اندازه کافی در برابر شرایط محیطی انعطاف نشان دهد. اسپری فوم سلول‌­باز یک مانع صوتی مناسب در محدوده فرکانس معمولی ایجاد می­‌کنند. بنابراین، این فوم­‌ها برای نصب در سطوح مختلف به خصوص زیر زمین و اطراف اتاق­‌های تئاتر مناسب هستند و به علت مقاومت کم در برابر آب نمی­توانند در فضای باز مورد استفاده قرار گیرند.

 
مزایای استفاده از اسپری فوم پلی‌یورتان
 

مهم­ترین مزیت استفاده از اسپری فوم­ کاهش هدررفت و هزینه­ انرژی است. استفاده از این عایق پلی‌یورتانی باعث جلوگیری از رشد باکتری­‌ها و قارچ‌­ها، بوی نم کمتر و نیز کاهش فرسایش ساختمان خواهد شد. همچنین اسپری فوم پلی‌یورتان می­‌تواند به عنوان عایق صدا عمل کرده و روی کف، سقف و دیوارها اعمال گردند. این عایق­‌های پاششی پلی‌یورتان وزن سبکی داشته و مطابق با آخرین استانداردها و روش‌­ها برای سبک‌­سازی ساختمان استفاده می­‌شوند. قابلیت اجرا و استفاده­ سریع در کمترین زمان برای بیشترین وسعت، امکان عایق­‌کاری تمام نقاط ساختمان، مقاوم بودن و قابلیت شست و شوی مداوم، ماندگاری بالا و نیز چسبندگی خوب بدون نیاز به استفاده از چسب یا پیچ از مهمترین مزایای اسپری فوم پلی‌یورتان می­‌باشد.

نکات ایمنی در زمان استفاده از اسپری فوم
 

استفاده از اسپری فوم پلی‌یورتان به عنوان عایق پاششی مستلزم رعایت نکات ایمنی است. فرمولاسیون جزء پلی‌ال مورداستفاده ممکن است حاوی گازهای مضر و سمی باشد که در حین استفاده ممکن است متصاعد شده و مشکلات تنفسی را برای انسان ایجاد کند. احتمال پاشیده شدن مواد نیز می­‌تواند‌‌ موجب ایجاد حساسیت و آسیب به چشم و پوست شود. اسپری فوم­‌ها از دسته­‌ی مواد تجدیدناپذیر بوده و بازگشت آن به چرخه طبیعت مستلزم طی زمان بسیار طولانی است. از طرفی به علت دشواری پاک کردن این مواد از روی سطوح، بهتر است اسپری فوم پلی‌یورتان برای مکان­‌هایی استفاده شود که نیاز به بازرسی و یا تعمیر و نگهداری ندارند.

ترکیبات اسپری فوم پلی‌یورتان دارای مواد شیمیایی حساسیت‌­زا می­‌باشند، بنابراین تماس مستقیم آن­ها با چشم و پوست در حین پاشش ممکن است موجب حساسیت و التهابات شدید گردد. همچنین تنفس مستقیم این مواد از طریق دهان یا بینی ممکن است منجر به ایجاد مشکلات تنفسی و ریوی شود. بنابراین بایستی در حین پاشش از لباس­‌های مخصوص و پوشیده استفاده کرد. همچنین هنگام استفاده از اسپری فوم پلی‌یورتان استفاده از ماسک، لباس مناسب کار، عینک ایمنی و از همه مهمتر دستکش بایستی مورد توجه قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *