wood-shape

در سال‌های اخیر محبوبیت فوم پلی‌یورتان ریجید با دانسیته بالا بسیار زیاد شده و قطعات تولیدی با استفاده از این نوع فوم به سرعت در حال گسترش در بازار و استفاده عمومی هستند. این نوع فوم پلی‌یورتان در بازار تجاری ایران با نام فوم چوب و در بازار جهانی به فوم پلی‌یورتانی طرح چوب معروف هستند.

امروزه با توجه به گسترش صنعت دکوراسیون و گرانی کالاهای تزئینی دست ساز، در کنار نیاز بازار به تولید انبوه و تولید گسترده این قطعات، تولیدکنندگان را بر آن داشته تا از انواع مواد پلیمری برای جایگزینی چوب در این صنعت استفاده کنند. فوم پلی‌یورتان یکی از مهمترین آنها است. گروه خاصی از فوم پلی‌یورتان ریجید به عنوان یکی از بهترین جایگزین‌ها برای قطعات تزئینی چوبی پیشنهاد می‌شود.

پلی‌ال‌های فرموله شده پلی‌یورتان ریجید برای طرح چوب، یک سیستم پلی‌یورتان سلول بسته دو جزئی است. این محصول مبتنی بر عامل فوم‌زای شیمیایی و فیزیکی است که با پلی‌اتر پلی‌ال، سورفکتانت سیلیکونی، کاتالیست‌ها و غیره از قبل مخلوط شده و برای تولید قطعات طرح چوب مناسب می‌باشند.

مواد طرح‌چوب به طور گسترده‌ای برای تولید مصالح ساختمانی تزئینی، قرنیز و تخته تزئینی، پایه مبل، مبلمان، ظروف هنری، پانل دیواری تزئینی، قاب عکس و آینه، مبلمان سبک کلاسیک اروپایی و قالب کفش، تخته اسکی، قطعات یدکی خودرو و غیره استفاده می‌شود.

در مقایسه با چوب طبیعی، مواد طرح‌چوب پلی‌یورتان مزیت آشکاری دارند: “قالب‌گیری”. می‌توان آن را در تولید انبوه قطعات در اشکال مختلف استفاده نمود. عملکرد قالب‌گیری با این مواد بسیار خوب است، فرآیند قالب‌گیری ساده، صرفه‌جویی در زمان و کارآمد است. ظاهر و عملکرد محصولات مشابه چوب می‌باشد، با استحکام بالاتر، تراکم کمتر، با قابلیت اره، دریل و میخ و …. همچنین این محصولات دارای عملکرد عالی ضد اسیدی و قلیایی و ضد خوردگی است.


ویژگی‌های چوب فوم پلی‌یورتان

  • خواص فیزیکی و مکانیکی مناسب
  • فرآیند تولید و قالب‌گیری ساده
  • سطح ظاهری مناسب
  • وزن کم قطعات ساخته شده
  • سرعت تولید بالا

حالت مایع مواد اولیه فوم پلی‌یورتان، امکان قالب‌گیری قطعات تزئینی پیچیده و نیز تکرارپذیری تولید یکنواخت این قطعات را آسان می‌سازد. بسته به ظاهر، خواص مورد نیاز، دانسیته فوم و اندازه قطعه، قالب‌های مورد استفاده در تولید فوم چوب پلی‌یورتان از آلومینیوم یا فولاد، لاستیک یا سیلیکون، رزین اپوکسی یا سایر مواد مورد استفاده در صنعت قالب‌گیری انتخاب می‌شوند. تزریق این نوع فوم با توجه به حجم تولید و اندازه قطعات به صورت هم‌زدن دستی، تزریق با دستگاه فشار کم (Low Pressure) و تزریق با دستگاه فشار بالا (High Pressure) انجام می‌شود.

مهمترین ویژگی در فوم طرح‌چوب پلی‌یورتان دانسیته آن است. با توجه به خواص فیزیکی و مکانیکی مورد انتظار از فوم چوب پلی‌یورتان، شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه، دانسیته این نوع فوم را بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب تنظیم می‌کنند. لازم به ذکر است که با افزایش دانسیته، خواص فیزیکی و مکانیکی افزایش یافته و از طرفی وزن قطعات ساخته شده نیز افزایش می‌یابند.

مزایای فوم ریجید پلی‌یورتان طرح‌چوب:

  • قیمت خوب، دانسیته یکنواخت، مقاومت فشاری مناسب و پایداری اندازه، وزن سبک و …
  • تعمیر و نگهداری راحت، مقاومت در برابر خوردگی، ضد آب، عایق صدا و بازدارندگی شعله
  • صرفه‌جویی در نیروی انسانی و مواد؛ خود-چسبی عالی (بدون هیچ‌گونه مواد پیوند میانی)
  • عملکرد اثر پیوند قوی با موادی مانند چوب، فلز، آجر، شیشه و غیره
  • خواص شیمیایی پایدار و دوستدار محیط زیست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *