فوم-چوب-پلی_یورتان-چیست-و-چه-کاربردی-دارد؟

لزوم استفاده از فوم چوب پلی‌یورتان

کاهش منابع زیست­‌محیطی و قطع بی­‌رویه­ درختان باعث نابودی محیط زیست در جوامع پیشرفته­ بشری گردیده که با گسترش زندگی شهری روز به روز این مشکل حادتر می‌شود. سالانه جنگل‌­های زیادی (در حدود ۹ میلیون هکتار) برای صنعت مبلمان‌­سازی و صنایع وابسته مصرف می­‌گردد. بنابراین استفاده از مواد پلیمری جایگزین چوب که بتواند از قطع درختان و از بین رفتن جنگل­‌ها جلوگیری کرده و در عین حال خواص مطلوبی داشته باشد، از نیازهای انکارناپذیر جوامع بشری است. بدین ترتیب تولید محصولاتی با اندازه و طرح‌های متنوع، صرفه‌جویی در زمان جهت برش چوب و ساخت  قطعه با شکل و طرح دلخواه از اهمیت بالایی برخوردار است. سیستم­‌های پلی‌یورتان فوم چوب (Wood imitation) از محصولات بسیار مفید بدین منظور هستند.

فوم چوب پلی‌یورتان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فوم چوب‌ پلی‌یورتان (یا طرح چوب) به عنوان یکی از انواع فوم‌­های ریجید یا سخت پلی‌یورتان است که به عنوان جایگزینی مناسب برای چوب شناخته می­‌شود. این فوم پتانسیل کاربرد در صنعت مبلمان، مجسمه­‌سازی، ساختمان، دکوراتیو و … را دارد، به گونه‌ای که استفاده از آن می­‌تواند میزان مصرف چوب را به طور قابل توجهی کاهش دهد. فوم چوب پلی‌یورتان به علت افزایش تقاضا در صنعت دکوراسیون وارد بازار شد و به سرعت موجب کاهش قیمت کالاهای تزئینی و افزایش ظرفیت تولید در صنعت دکوراسیون گردید. فوم ریجید پلی‌یورتان در بازار داخلی با نام فوم چوب شناخـته می‌­شود،‌ در حالی که در بازارهای بین المللی به نام Wood imitation Polyurethane Foam یا همان فوم پلی‌یورتان طرح چوب مشهور است. این فوم به عنوان چوب مصنوعی در ساخت وسایل دکوراتیو داخلی (تابلو­های دیواری، قاب آینه‌­ها و عکس، لوازم تزئینی و …)، تهیه­‌ی قالب کفش، در صنعت مبلمان (پایه­ مبل، لوازم جانبی مبل، سرویس‌­های خواب و …)، ساختمان و نیز قطعات مورد استفاده در تراشکاری برای ساخت قالب کاربرد دارد.

مواد اولیه فوم چوب پلی‌یورتان

فوم چوب پلی‌یورتان از نوع فوم‌های پلی‌یورتان شبکه­‌ای شده (ترموست) متشکل از گروه­‌های کاربامات (یورتان) است که از واکنش بین گروه­‌های ایزوسیانات و هیدروکسیل تهیه می‌­شوند. فوم چوب پلی‌یورتان از ترکیب دو جزء شیمیایی پلی‌ال (نوع پلی‌اتری، پلی‌استری یا آمینی) و ایزوسیانات تشکیل می‌­گردد. لازم به ذکر است که واکنش ایجاد فوم گرمازا است. عوامل فوم‌­زای مورد استفاده معمولا شیمیایی هستند که برای ایجاد سلول‌­بندی و کنترل دانسیته فوم چوب مورد استفاده قرار می­‌گیرند و معمولا در فرمولاسیون پلی‌ال قبل از ترکیب آن با ایزوسیانات وارد می­‌گردند. میزان سختی فوم حاصل به نسبت اجزاء و نیز تعداد گروه‌­های عاملی پلی‌ال بستگی دارد. بسته به خواص و ویژگی­‌های مدنظر، ترکیبات مختلفی در فرمولاسیون پلی‌ال مورد استفاده قرار می­‌گیرند. از جمله آن­ها می‌­توان به استفاده از کاتالیست برای کنترل زمان­‌های واکنش و نیز سورفکتانت‌های سیلیکونی برای ایجاد سلول­‌بندی ریز و یکنواخت، سازگاری بین اجزاء و جلوگیری از جمع‌­شدگی فوم حاصل اشاره نمود. روش تهیه آن هم به صورت دستی و هم تزریقی امکان­‌پذیر است. فوم­‌های طرح چوب با دانسیته­‌های متنوع قابل تولید هستند که از جمله­ آن­ها می‌­توان به دانسیته­‌های ۲۰۰kg/m۳ (افزایش حجم تا چهار برابر حالت اولیه)، kg/m۳۶۰۰-۵۰۰ (افزایش حجم تا دو برابر حالت اولیه) و kg/m۳ ۱۰۰۰ (بدون افزایش حجم) اشاره کرد.

فوم-چوبی منبت کاری شده

مزایای فوم چوب پلی‌یورتان 

فوم چوب پلی‌یورتان دارای وزن سبکی بوده و هزینه­‌ی نگهداری آن بالا نیست. این فوم‌­ها ضدآب بوده و مقاومت مناسبی در برابر عوامل محیطی و زنگ­‌زدگی از خود نشـان می­‌دهند. خواص عایقی خوبی داشته و روش تولید آن مضر نیست. همچنین این مواد چسبندگی مطلوبی به سطوح مختلف داشته و برای اتصال نیاز به چسب اضافی ندارند. فوم­‌های چوب پلی‌یورتان خواص فیزیکی و شیمیایی مطلوبی از خود نشان داده و طول عمر بالایی دارند و از نظر ظاهری، وزن و مقاومت شبیه محصولات ساخته شده با چوب هستند. این فوم­‌ها فرآیند­پذیر بوده و در برابر محیط­‌های اسیدی و بازی مقاوم هستند. مواد اولیه­ فوم چوب مایع بوده و در نتیجه قابلیت تولید قطعات با طراحی پیچیده را دارند. دانسیته­ محصولات تولید شده بر پایه­ فوم چوب قابل کنترل بوده و در نتیجه محصولاتی با خواص بهینه امکان تولید دارند. فرمولاسیون فوم‌های چوب را می‌­توان به نحوی طراحی نمود که در برابر آتش و سوختن مقاوم باشند. این مقاومت به دو حالت خود خاموش شونده و یا غیرقابل اشتعال خواهد بود. سرعت تهیه فوم­‌های چوب، فرآیند تولید و قالب‌­گیری آن سریع بوده و رنگ­‌پذیر هستند.

انواع استفاده خانگی و صنعتی فوم چوب پلی‌یورتان 

فوم چوب پلی‌یورتان یک فوم ریجید است که می­‌توان آن را برش داد، میخ زد و نیز در محل مورد نظر نصب کرد. بر خلاف چوب، فوم چوب پلی‌یورتان پوسیدگی ندارد، ترک و خردشدگی در آن دیده نمی‌­شود و نیز جاذب رطوبت نیست. بنابراین از بسیاری جهات نسبت به چوب و یا گچ ارجعیت دارد. بنابراین می­‌توانند به عنوان قرنیز در لبه‌های دیوار و سقف در داخل و بیرون ساختمان، پازل­‌های سقفی تزئینی برای ایجاد زیبایی در سقف اتاق خواب‌ و پذیرایی، تزئینات اطراف لوستر، ستون­‌های رومی، طاقچه تزئینی و تزئین در و پنجره در داخل و بیرون ساختمان مورد استفاده قرار گیرند. 


 

نکات مهم در تهیه و استفاده از فوم چوب پلی‌یورتان 

معمولا از قالب­‌های سیلیکونی و آلومینیومی برای تولید فوم چوب پلی‌یورتان استفاده می­‌شوند. قالب‌های آلومینیومی سرعت انتقال حرارت بالاتر و مقاومت فیزیکی بهتری از خود نشان می‌­دهند، اما گران هستند. در مقابل قالب­‌های سیلیکونی ارزانتر بوده و تولید با آن­ها سریعتر است. طول عمر قالب‌­های سیلیکونی کوتاه بوده و هر چند وقت یکبار بایستی تعویض گردند. معمولا از قالب سیلیکونی برای تولید اشکال پیچیده با دانسیته بالا استفاده می‌شود، در حالی که برای تولید اشکال ساده با دانسیته پایین، قالب آلومینیومی یا کامپوزیتی مورداستفاده قرار می­‌گیرد. 

مقدار مواد موردنیاز برای پرکردن قالب به دانسیته­ فوم چوب مورد نظر بستگی دارد. در مورد فوم چوب پلی‌یورتان با دانسیته‌­ی بالا (میزان رشد کمتر فوم)، معمولا مواد اولیه بیشتری برای پر کردن قالب مورد نیاز است. برای تولید قطعاتی که نیاز به ظرفیت تحمل نیروی فشاری بالایی دارند، فرمولاسیون تولید فوم چوب پلی‌یورتان با دانسیته­‌ی بالا (۸۰۰-۵۰۰ کیلوگرم/مترمربع) به کار گرفته می‌­شود. اگر قطعات نیاز به تحمل فشار بار زیادی نداشته باشند، از مواد با دانسیته‌­ی پایین (میزان رشد بیشتر فوم)  با دانسیته‌­ی حدود kg/m۳ ۲۰۰-۱۰۰ استفاده می‌­شود، که هم هزینه­‌ی تولید پایین­‌تری دارند و هم مقدار مواد کمتری برای پرکردن قالب مورد نیاز است. 

فوم-چوبی

جایگاه نیک‌پلی یورتان در تولید فوم چوب پلی‌یورتان

تولید محصولات متنوع فوم چوب پلی‌یورتان، طراحی فرمولاسیون­‌های مختلف و کنترل کیفی محصولات بر مبنای استانداردهای مربوطه به صورت مداوم با هدف توسعه و ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی در زمینه فوم­ چوب پلی‌یورتان در مجموعه نیک پلی‌یورتان انجام می‌­گیرد. فوم­‌های با دانسیته­‌های مختلف از سبک تا سنگین در این مجموعه قابل تولید هستند. این شرکت در حال حاضر قادر به تامین ۴۰۰ تن از انواع سیستم‌های پلی‌یورتان مصرفی در صنایع لوازم خانگی، ساختمانی و دکوراتیو است. علاوه بر تولید محصولات، پلی‌ال­‌های فرموله، کاتالیست، سورفکتانت، عوامل فوم‌­زا و سایر افزودنی­‌های موردنیاز برای تهیه فوم چوب پلی‌یورتان توسط شرکت نیک پلی‌یورتان عرضه می‌گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *