پانل های پلی یورتان

ساندویچ پانل‌ها با هسته‌های فوم یورتانی سخت‌ترین الزامات عایق حرارتی را فراهم می‌سازند. در حین داشتن خواص عایقی مناسب، خواص مکانیکی و ظرفیت باربری خوبی را نیز حفظ می کنند. ساندویچ پانل‌های پلی‌یورتان از ۳ لایه تشکیل شده که لایه خارجی و داخلی آن از دو صفحه گالوانیزه یا آلومینیومی رنگ شده و فوم پلی‌یورتان ریجید به عنوان هسته تشکیل شده است. ساندویچ پانل‌ها موثرترین مواد آکوستیک و فوم ضد شعله هستند که در پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شوند. تولید پانل در مقادیر کم توسط فرآیندهای غیرپیوسته انجام می‌شود. در مقابل، فرآیندهای پیوسته بهره‌وری بالاتری دارند، اما هزینه سرمایه‌گذاری اولیه خط تولید آنها بالاتر است. علاوه بر این، تغییر شرایط فرآیند نسبت به فرآیند تولید غیرپیوسته انعطاف کمتری دارد.

ساندویچ پانل پلی‌یورتان به عنوان دیوارهای ساختمان‌ها به صورت عمودی یا افقی روی سازه تک یا چند دهانه نصب می‌شود. این پانل‌ها به طور گسترده در ساخت کارخانجات، سازه‌های فولادی، اتاق فعالیت، سقف، دیوار، سقف اتاق تمیز هوا و غیره استفاده می‌گردد. هر یک از مواد فوم مورد استفاده در ساندویچ پانل از نظر هدایت حرارتی، عایق صدا و نسبت استحکام به وزن متفاوت است. امروزه در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی از پانل‌های پلی‌ایزوسیانورات و پلی‌یورتان به دلیل رسانایی حرارتی پایین، عایق کاری خوب و تطبیق‌پذیری آنها استفاده می‌شود.

حداکثر مقاومت فشاری در پانل‌ها به موازات دیواره‌های پانل در تزرق مواد به صورت عمودی رخ می‌دهد. بالا آمدن عمودی، ساده‌ترین راه برای تولید پانل است، زیرا به راحتی از طریق یک سوراخ در بالای قالب پانل ریخته شود. خواص فوم پانل‌های پر شده به صورت عمودی از بالا به پایین نسبتاً یکنواخت است. همچنین امکان استفاده از رشد عمودی فوم (در جایی که پانل های بلند به راحتی قابل دسترسی نیستند)، وجود دارد. در این حالت، فوم از داخل یک سوراخ به انتهای قالب ریخته می‌شود که برای  اطمینان از توزیع مناسب فوم در پانل، بهتر است کمی به قالب زاویه داده شود. در غیر این صورت لازم است تا برای ریختن مواد طول قالب را طی کرد.

در برخی موارد، دستیابی به حداکثر مقاومت عمود بر دیواره‌های پانل مطلوب است. در چنین مواردی، مواد پانلی را می‌توان به صورت افقی با دستگاه تزریق نمود. در تزریق پانل‌های افقی یکی از لایه‌های پانل در کف قالب قرار می‌گیرد. از قالب برای حفظ فوم استفاده می‌شود که فوم بالا می‌آید تا با لایه دیگر که توسط بخش بالایی قالب در جای خود نگه داشته می‌شود، پر کند. مخلوط مایع اجزای فوم را می‌توان از طریق انواع دستگاه‌های تزریق وارد پانل کرد. جنس لایه پانل‌ها معمولاً از استیل، آلومینیوم، لمینت ملامینه و غیره هستند.

همانطور که ذکر گردید، مهمترین کاربرد پانل‌های پلی‌یورتان در ساختمان‌ها و عایق‌کاری است. پلی‌یورتان ها به عنوان روشی مقرون به صرفه، بادوام و ایمن برای کاهش انتشار کربن که منجر به گرم شدن کره زمین می‌شود، در نظر گرفته می‌شوند. پلی‌یورتان‌ها می‌توانند به طور چشمگیری از دست دادن گرما در خانه‌ها و ادارات در هوای سرد را کاهش دهند. در طول تابستان، آنها نقش مهمی در خنک نگه داشتن ساختمان‌ها دارند، به این معنی که تهویه مطبوع کمتری مورد نیاز است.


مزایا و معایب ساندویچ پانل‌ها

استفاده از ساندویچ پانل بر روش سنتی و قدیمی ساختمان‌سازی غلبه کرده است. بدین دلیل است که ساندویچ پانل‌ها دارای مزایای ساختمانی زیادی هستند مانند:

  • زمان ساخت سریعتر
  • هزینه‌های کمتر برای مواد، حمل و نقل و نیروی کار
  • مونتاژ سریع
  • عایق حرارتی و صوتی خوب
  • مقاوم در برابر خوردگی و سایر اثرات بیولوژیکی

در حال حاضر، عیب اصلی ساندویچ پانل عدم توانایی آن در تحمل بارهای اضافی ساختمانی است. آسیب‌های بصری به ساختمان نیز بیشتر محتمل است.

تفاوت بین پانل‌های پلی‌ایزوسیانورات و پلی‌یورتان چیست؟

هنگامی که صحبت از عایق سقف مدرن می‌شود، اغلب در مورد پانل‌های پلی‌ایزوسیانورات (PIR) و پلی‌یورتان (PUR) صحبت می‌شود. پلی‌یورتان‌ها برای ساخت ساندویچ پانل استفاده می‌گردد و کم‌کم پانل‌های پلی‌ایزوسیانوراتی جایگزین آن در بعضی کاربردها شده است. اگرچه این دو ماده از جهات بسیاری مشابه یکدیگر هستند، اما در یک ویژگی مهم با هم تفاوت دارند. هر دو از ایزوسیانات، پلی‌ال، سورفکتانت‌ها و کاتالیست‌های ویژه ساخته شده‌اند اما در پانل‌های پلی‌ایزوسیانوراتی، مقدار ایزوسیانات بالا است که فوم بدست آمده را به فوم PIR تبدیل می کند.

پانل‌های PIR و PUR دارای خواص ضد اشتعال متفاوتی هستند. در مورد PIR، تخریب حرارتی زنجیره‌های پلیمری در دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شود. در مورد PUR، فقط ۲۰۰ درجه سانتیگراد لازم است تا فوم تخریب گردد. این بدان معنی است که در صورت آتش‌سوزی، صفحات PIR کمی زمان بیشتری را برای مقاومت در برابر سوختن و برای تخلیه به نفرات می‌دهند. در این زمان، یک پوشش زغالی روی فوم PIR تشکیل می‌شود که گسترش بیشتر آتش را به تاخیر می‌اندازد. در صورت آتش سوزی، پانل PIR خواص ساختاری خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند. بنابراین این نوع پانل‌ها ایمن‌تر هستند، به خصوص زمانی که در سقف ساختمان‌ها استفاده شوند. فوم‌های پلی‌یورتان معمولاً استاندارد مقاومت در برابر آتش (طبق استاندارد DIN 4102) برابر با B2/B3 داشته این درحالی است که برای فوم‌های پلی‌ایزوسیانورات این استاندارد برابر با  B1/B2 می‌باشد.

اگرچه پانل‌های PIR و PUR سبک هستند و به راحتی نصب می‌شوند، اما هر دو در برابر تنش‌های مکانیکی بسیار مقاوم هستند. این باعث می‌شود که آنها در برابر تنش‌های محیطی و همچنین در برابر رطوبت و باکتری‌ها مقاوم باشند. همانطور که در بالا بدان اشاره گردید،  به دلیل وزن نسبتاً کم این پانل‌ها، حمل و نقل آنها نیز آسان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *