کفپوش پلی‌یورتان چیست و چه کاربردی دارد؟


لزوم استفاده از کف‌پوش­‌های پلی‌یورتان

امروزه استفاده از کف­‌پوش‌­های مناسب برای کاربردهای مختلف از چالش­‌های جدی به شمار می­ رود. هزینه بالای نصب کف­‌پوش موجب گردیده است که انتخاب مواد مناسب برای ایجاد کف‌پوش زیبا با ماندگاری بالا روی سطوح مختلف به عنوان امری مهم تلقی گردد. کف‌پوش­‌های از نوع پلی‌یورتان به دلیل دارا بودن خواص مناسب و منحصر به فرد در سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته­‌اند، که باعث شده به عنوان محصولی مناسب در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

کف‌پوش پلی‌یورتانی چیست و از چه موادی تشکیل شده است؟


کف‌پوش­‌های پلی‌یورتان از ترکیب دو جزء پلی­‌ال (رزین) و ایزوسیانات (هاردنر) به وجود می­‌آیند که با نسبت­‌های مشخص با هم ترکیب شده و محصول مورد نظر به دست می­‌آید.استفاده از افزودنی­‌هایی مثل مواد پلاستیکی و انواع فیلرها می­‌توان کیفیت کف‌پوش­‌های پلی‌یورتان را بهبود داد. بنابراین کف‌پوش­‌هایی با اشکال ظاهری متنوع و ماندگاری طولانی با استفاده از پلی‌یورتان قابل تولید هستند، به گونه‌­ای که با دستکاری جزئی در فرمولاسیون کیفیت کف‌پوش به صورت قابل ملاحظه‌­ای افزایش می­‌یابد.

مزایای کف‌پوش‌­های پلی‌یورتان


کف‌پوش‌­های پلی‌یورتان دارای قابلیت ارتجاعی بوده و خواص کشسانی مناسبی از خود نشان می‌­دهد که باعث شده است این کف پوش­‌ها ظرفیت بالایی برای استفاده در مکان­‌های پرتردد و شلوغ که تنش­‌های بالایی ایجاد می‌­گردد، را از خود نشان دهند. این کف‌پوش­‌ها در ضخامت­‌های مختلف قابل تولید هستند. انعطاف مناسب کف‌پوش­‌های پلی‌یورتان موجب جلوگیری از ترک خوردگی آن می­‌گردد. بنابراین ترک خوردگی جزئی یا بزرگ ناشی از تغییرات جوی (گرم شدن یا سرد شدن محیط) که معمولا در کف‌پوش‌­های سخت و غیر منعطف مشاهده می‌­شود، در کف‌پوش­‌های پلی‌یورتانی وجود ندارد. انعطاف‌پذیری مناسب کف‌پوش­‌های پلی‌یورتان باعث می‌­شوند که خطر ناشی از سقوط رو سطح در آن­ها در مقایسه با سطوح سخت­‌تر بسیار کمتر شوند. البته ضخامت کف‌پوش پلی‌یورتان و مکان و نوع نصب نیز در کاهش خطراتی از این نوع بسیار موثر هستند. کف‌پوش‌­های پلی‌یورتان دارای مقاومت در برابر سایش مناسبی هستند و معمولا خط و خش در آن­ها دیده نمی­‌شود. این امر امان استفاده از آن­ها را در مکان­‌های پرتنش و شلوغ فراهم می­‌سازد. رنگ کف‌پوش­‌های پلی‌یورتانی کاملا یکپارچه و پایدار است، به گونه­‌ای که تحت تابش مستقیم نور خورشید دچار رنگ پریدگی نشده و تغییر رنگی در آن­ها مشاهده نخواهد شد. بنابراین حتی کف‌پوش‌­های پلی‌یورتانی را می‌­توان برای فضاهای بیرونی و سطوح خارجی نیز به کار برد. این نوع از کف‌پوش­‌ها دارای ثبات رنگ مناسبی هستند که باعث شده است دامنه کاربرد آن­ها گسترده‌تر شود. کف‌پوش‌­های پلی‌یورتان استحکام و مقاومت مناسبی برای پشتیبانی از سطوح ضعیف از خود نشان می‌­دهند. این کف‌پوش­‌ها برای پوشش سطحی مثل بتن، موزائیک و سرامیک مورد استفاده قرار می­‌گیرند، به گونه­‌ای که حتی برای ترمیم سطوح قدیمی و آسیب دیده نیز می­‌توان از این نوع کف‌پوش­‌ها استفاده کرد. این امر باعث افزایش انسجام و یک‌پارچگی سطوح خواهد شد. کف‌پوش پلی‌یورتان صاف و بدون خلل و فرج می‌­باشد و به آسانی تمیز می­‌گردد. این کف‌پوش­‌ها مقاومت مناسبی در برابر انواع شوینده‌­ها، حلال‌­ها، مایعات شیمیایی خورنده و مواد ضد عفونی کننده از خود نشان می­‌دهند، به گونه­‌ای که با مواد شوینده قابل شست و شو بوده و هیچ اثری از پوسیدگی، ترک، رنگ پریدگی و فرسایش در آن­ها دیده نمی‌­شود. این کف‌پوش­‌ها ضد آب بوده و در برابر رطوبت کاملا مقاوم هستند. بنابراین در میحط­‌های مرطوب نیز می­‌توان از این کف‌پوش­‌ها استفاده کرد. ویژگی­‌های متعدد این نوع از کف­‌پوش­‌ها باعث سادگی نگهداری از آن­ها می­‌گردد. تاًمین قوانین سخت‌گیرانه محیط زیست و تاًمین ایمنی مناسب حین نصب همراه با سایر مزایای متعدد موجب گردیده است کف­‌پوش پلی‌یورتان به عنوان کف‌پوش مناسب و ایده­‌آل از نظر هزینه، کیفیت و ماندگاری در صنایع مختلف شناخته شود. به طور کلی براق بودن سطح، مقاومت سایشی مناسب، اجرای آسان، امکان چسبندگی عالی به سطوح مختلف، مقاومت مطلوب در برابر اسیدها، بازها و عوامل شیمیایی خورنده، منعطف بودن، مقاومت در برابر ضربه مناسب، صاف و یکپارچه بودن سطوح، دوام و ماندگاری بالا، هزینه نگهداری و تعمیر پایین، تنوع رنگ بالا و خاصیت آکوستیک از مزایای عمده کف‌پوش­‌های پلی‌یورتانی می‌­باشد.‌

تفاوت کف‌پوش پلی‌یورتان و اپوکسی 

کف‌پوش پلی‌یورتان در مقایسه با نوع اپوکسی مقاومت نوری و سایشی بهتری از خود نشان می­‌دهد. اما سختی پوشش اپوکسی بیشتر است. الاستیسیته کف‌پوش پلی‌یورتانی بیشتر است که باعث می­‌گردد این کف‌پوش مقداری از نیروی وارده را به خود جذب کند و بنابراین مقاومت در برابر ضربه و سایش بهتری از خود نشان می­‌دهد. در برابر تابش نور ، بر خلاف کف‌پوش اپوکسی، کف‌پوش پلی‌یورتانی مقاومت بهتری از خود نشان می­‌دهند و برای استفاده در فضاهای باز و کاربردهای بیرونی مناسب­‌تر هستند. کف‌­پوش‌­های اپوکسی در مواجهه با لاکتیک اسید دچار خوردگی و زنگ­‌زدگی می­‌شوند. کف‌پوش­‌های پلی‌یورتان مقاومت مطلوبی در برابر لاکتیک اسید دارد و بنابراین برای استفاده به عنوان کف‌پوش در کارخانجات تولید لبنیات ارجح­‌تر است. مقاومت بهتر کف­‌پوش اپوکسی در برابر اسیدهای قوی مثل سولفوریک اسید موجب می­‌شود که کف­‌پوش‌­های اپوکسی در صنایع باطری سازی انتخاب مطلوب­‌تری باشند.

 کاربرد کف‌پوش­‌های پلی‌یورتان

کف‌پوش پلی‌یورتان گزینه‌­ای ایده‌­آل برای استفاده در سالن­‌های ورزشی شناخته می‌­شود، زیرا منعطف بوده، مقاومت در برابر ضربه مناسبی از خود نشان می­‌دهد و کیفیت خود را به مرور زمان از دست نمی­‌دهد. این نوع کف‌پوش­‌ها همچنین به دلیل مقاومت مناسب در برابر عوامل شیمیایی و خورنده برای استفاده در محیط­‌های صنعتی مناسب هستند. نوعی از کف‌پوش‌های پلی‌یورتانی با رسانایی بالا وجود دارند که به هنگام عبور جریان الکتریسیته از درون خود مانع ایجاد جرقه خواهند شد. این کف‌پوش­‌ها برای استفاده در انبارهای نگهداری مهمات و مواد منفجره که ممکن است صدمات جبران ناپذیری ایجاد گردد، بسیار مناسب هستند. کف‌پوش پلی‌یورتانی مورد استفاده برای سطوح بیمارستانی ضد باکتری و صاف بوده و عاری از خلل و فرج می­‌باشند، به گونه‌­ای که از رشد باکتری­‌ها و میکروب­‌ها جلوگیری می‌کنند. این کف‌پوش­‌ها به عنوان کــف‌پوش­‌های بهداشــــتی نیــز شناخـتــه  می­‌شوند که امکان خط کشی و طراحی­‌های مختلف روی آن­ها وجود دارد و رنگ­‌های متنوعی نیز دارند. این دسته از کف‌­پوش­‌ها مقاومت سایشی مناسبی داشته و قابلیت اجرا در اتاق عمل، بخش صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی را دارند. کف‌پوش‌­های پلی‌یورتانی به عنوان کف‌پوش‌­های پارکینگ و رمپ قابلیت اجرا روی سطوح مختلف چوبی، سنگی، موزائیکی، بتنی، فلزی و آسفالت را دارند. وزن ان کف‌پوش­‌ها در مقایسه با انواع دیگر سبک بوده، امکان شست و شو دارند، نگهداری و ترمیم آن­ها راحت‌تر بوده و حداقل ۲۰ سال عمر مفید از خود نشان می­‌دهند. این کف‌پوش‌­ها برای پارکینگ منازل و کف‌پوش پارکینگ­‌های عمومی و طبقاتی مورد استفاده قرار می‌­گیرند. کف‌پوش­‌های پلی‌یورتان در انواع متنوع برای زیباسازی نمای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می­‌گیرند. تصاویر سه بعدی در کنار لایه­‌های نمیه شفاف پلی‌یورتان برای ایجاد کف‌پوش سه بعدی مورد استفاده قرار می­‌گیرند. مقاومت مناسب در برابر خراش، ساییدگی و لغزندگی، قابل شست و شو بودن، مقاومت در برابر عوامل شیمیایی و خورنده، دوام و ماندگاری بالا، هزینه نگهداری و تعمیرات پایین و مقاومت در برابر نفوذ آب موجب شده است تا کف‌پوش­‌های سه بعدی پلی‌یورتان برای استفاده در فضای داخلی ساختمان از جمله سطوح حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی به شدت مورد توجه قرار گیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *